עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

פיצויים לעובד שהתפטר

פיצויים לעובד שהתפטר – מהם המקרים לזכאות פיצויים?

מקובל לחשוב שרק עובדים שפוטרו זכאים לקבל פיצויי פיטורים, אבל זה לא נכון. במציאות, כל העובדים שמתפטרים או מפוטרים זכאים גם הם ויכולים לקבל פיצויים לעובד שהתפטר. אם הם מחליטים לעזוב בעצמם, המעסיק שלהם מחויב על פי חוק לתת להם שכר של כמה חודשים לפחות והם יכולים למעשה לבקש יותר. בעיקרון, כאשר עובד עוזב חברה, הוא זכאי לכל הכספים שנצברו עבורו. אלא אם כן הם הסכימו / חתמו מראש.

המשמעות של סעיף 14 לחוק פיצויים לעובד שהתפטר

מסעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, מעסיקים מחויבים להפריש מדי חודש כספים לקרן פנסיה. אם הם עומדים בתנאים מסוימים, תרומות אלו יכולות להחליף את פיצויי הפיטורים המגיעים לעובד במקרה של פיטורים. לפי החוק, עובד זכאי לפיצויי פיטורים לאחר שעבד שנה רצופה אחת לפחות אצל המעסיק, סכום הפיצויים הוא בגובה המשכורת האחרונה כפול מספר השנים שעבד אצלו. לפי הסדר שנקבע בסעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים קובע שההפרשות שהמעסיק מפריש במסגרת החסכון הפנסיוני יוכלו להחליף את פיצויי הפיטורים. כל עוד המעסיק עומד בתנאי ההסדר ומפריש 8.33% מהשכר מדי חודש, הוא לא צריך להשלים את כל התשלומים שהגיעו לו לאחר פיטוריו באמצעות משכורת אחרונה שקיבל.

המשמעות היא שגם עובד שהתפטר מעבודתו זכאי לסכומים שהופרשו עבורו. המעסיק יוכל לחסוך את הפיצויים באמצעות ההפרשות שביצע לעובד לאורך השנים. במקרה והמעסיק הפריש 6% מהשכר לרכיב הפיצויים, המעסיק יידרש להשלים 2.33% משכרו ע”פ המשכורת האחרונה שלו כפול מס’ השנים שעבד בחברה.

ההסדר לא חל רק על עובדים שחתומים על סעיף 14, המעסיקים מחוייבים לפי חוק להפריש לעובדים לפחות 6% מהשכר לצורך פיצויים לעובד שהתפטר או פוטר. ישנם נסיבות שמזכות את העובד בפיצויי פיטורים מלאים גם אם הוא התפטר בעצמו. נסיבות אלו הן בין היתר אם התפטרות העובד קרתה עקב הרעה מוחשית בתנאי העבודה, פשיטת רגל של המעסיק, פטירה של בעל העסק, התפטרות עקב מצב רפואי, התפטרות של עובד שהגיע לגיל פרישה ועוד. כל עובד שמתפטר זכאי לקבל את הצבירה מההסדר הפנסיוני ללא כל קשר לסיבת ההתפטרות. והעובד זכאי לקבל את הכספים האלו בעת סיום העסקתו.

האם נכון למשוך פיצויים לעובד שהתפטר?

כספים אלה מתווספים לסכום שנצבר בקרן הפנסיה, וסביר להניח שתעדיפו לקבל ייעוץ ממומחה לפני שתבצעו את משיכת הפיצויים. פעולה זו עלולה להשפיע באופן משמעותי על הכיסוי הביטוחי של תוכנית הפנסיה שלכם. כאשר בוחרים שלא למשוך את הפיצויים הם ימשיכו להיות רשומים בדו"חות כצבירת פיצויים אצל מעסיק קודם והמעסיק הנוכחי לא יהיה רשאי למשוך אותם והם יוכלו לתרום משמעותית לסכום שיעמוד לרשותכם לאחר הפרישה.

אי תשלום פיצויי פיטורים

בבמקרה של אי תשלום פיצויים, ניתן לפעול כנגד המעסיק בשתי דרכים:

  1. הגשת תלונה נגד המעסיק במשרד העבודה. אם התלונה תטופל ביעילות, משרד העבודה עשוי לפתור את הבעיה ללא צורך בהליך משפטי.
  2. תביעת המעסיק בבית דין לעבודה. גם אם לאחר כמה שנים (עד 7 שנים לחוק ההתיישנות), העובד גילה שהוא היה זכאי לפיצויי פיטורים בעקבות התפטרותו, עדיין יוכל לתבוע את המעסיק.
מאמרים בנושא
שכר עבור התלמדות - לוטם מסיקה

שכר עבור התלמדות

שכר עבור התלמדות לפי בהחוק הישראלי במקרים רבים תחילת העבודה במקום עבודה חדש כוללת תקופת התמחות בת כמה ימים/שבועות/חודשים (כתלות במקצוע, במקום העבודה ובתפקיד). במהלך

קרא עוד »
הורדת שכר - לוטם מסיקה

הורדה בשכר ללא הצדקה

הורדת שכר – פגיעה משמעותית בעובד לא אחת קורה כי מעסיקים מורידים את שכרם של עובדיהם, לעיתים עקב סיבות תכופות וברורות ולעיתים ללא הצדקה נראית

קרא עוד »
שימוע

שימוע

מתי קיימת חובה על עריכת שימוע ? כאשר יש כוונה לפטר את העובד (כולל פיטורי צמצום). כאשר יש כוונה לשנות את תנאי העבודה של העובד.

קרא עוד »
סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים

סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים

אחת הסוגיות החשובות והמורכבות בתחום דיני העבודה, מתייחסת לסעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים. במסגרתו, ההפרשות שביצע המעסיק לקרן הפיצויים, יכולות לבוא במקום תשלום הפיצויים והמעסיק

קרא עוד »
התפטרות בדין מפוטר

התפטרות בדין מפוטר

ידוע לכל כי עובד אשר פוטר מעבודתו והוא בעל ותק של שנת עבודה לפחות, זכאי לתשלום פיצויי פיטורים. אולם מעטים מודעים לכך כי גם התפטרות,

קרא עוד »
לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button