עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

פיצויים לעובד שפוטר

מתי מגיעים פיצויים לעובד שפוטר?

פיצויים לעובד שפוטר מגיעים לאחר שעבד לפחות למשך שנה אחת ברציפות או יותר. ברגע שהעובד פוטר הוא יכול להיות זכאי לקבל פיצויים מהמעסיק בהתאם לחוק. בישראל קיימות זכויות סוציאליות המהוות את הבסיס לקשר של עובד עם החברה שלו. אחת מזכויות אלו היא הזכות לפיצויים בעת פיטורים. גובה פיצויי הפיטורים לעובד מחושב על בסיס השכר החודשי. כל שנה, בגינה הועסק העובד, תהווה תשלום של חודש.

מהו חוק פיצויים לעובד שפוטר?

כפי שמחייב חוק פיצויים לעובד שפוטר בישראל, מעסיקים נדרשים להפריש כל חודש לפנסיה. זה נעשה או על ידי הפקדת כספים לקרן פנסיה, קופת גמל או ביטוח מנהלים. זה משולם מהתלוש של העובד. אם מדובר בפיצויי פיטורין לעובד שעתי, אז החישוב יתבצע לפי בה”כ השעות או ימי עבודתו בחודש, או בשנה האחרונה שעבד אצל אותו מעסיק בתנאי שעבדו אצלו תקופה של בת שנה. עובד יוכל לקבל פיצויים גם בשל הרעת תנאי העסקה. אם העובד מועבר למחלקה אחרת, החליף סביבת עבודה או נאלץ לעבוד בעבודה אחרת בחברה בניגוד לרצונו וללא תיאום מקדים איתו העובד יוכל להתפטר ולקבל פיצויים. במצב שבו העובד פוטר בסמוך לסוף שנת העבודה הראשונה שלו בעסק, יחשבו ככאילו נעשו בכוונה כדי להמנע מתשלום הפיצויים. פיטורין מסוג כזה לא יפגעו בזכות העובד לקבלת פיצויים. כמו כן אם הפיטורין נעשו ללא מתן הודעה מוקדמת בסמוך לסוף שנת העבודה הראשונה, תומכים בכך שנעשו ע”מ להימנע מתשלום פיצויים.

מהו מועד תשלום פיצויים לעובד ומה החוק אומר?

לאחר שעובד עבד לפחות שנה שלמה אצל המעסיק, הוא יקבל פיצויי פיטורים ע”פ חוק מועד תשלום פיצויים לעובד לא יאוחר מהמועדים הבאים:

  • 15 ימים מיום סיום יחסי העבודה.
  • המועד שנקבע במסגרת צו הרחבה או הסכם קיבוצי שכולל את העובד המפוטר.
  • מועד התשלום המוסכם, כפי שנקבע בהסכם העבודה שבין המעסיק לעובד.
  • אם שני הצדדים חתמו על התנאים לקבלת תשלומי פיטורים, תשלומים אלה יהיו במלואם לאחר שהתמלאו כל התנאים כמו למשל החזרת הרכב חברה למעסיק.

עובד שפוטר אמור לקבל את הפיצויים המגיעים לו יחד עם המשכורת האחרונה, אם סכומי הפיצויים הופרשו לקופת גמל, המעסיק חייב להודיע לקופה בכתב על שחרור הכספים של העובד תוך 15 יום מיום הפיטורין. קופת הגמל אמורה לשחרר את הכספים לאחר אישור המעסיק.

מעסיק שלא ישלם את תשלום פיצויי הפיטורים תוך 15 יום מהמועד האחרון שלו יצטרך לשלם פיצויי הלנת המבוססים על משך הזמן שבו עיכב את התשלום.

מאמרים בנושא
שכר עבור התלמדות - לוטם מסיקה

שכר עבור התלמדות

שכר עבור התלמדות לפי בהחוק הישראלי במקרים רבים תחילת העבודה במקום עבודה חדש כוללת תקופת התמחות בת כמה ימים/שבועות/חודשים (כתלות במקצוע, במקום העבודה ובתפקיד). במהלך

קרא עוד »
הורדת שכר - לוטם מסיקה

הורדה בשכר ללא הצדקה

הורדת שכר – פגיעה משמעותית בעובד לא אחת קורה כי מעסיקים מורידים את שכרם של עובדיהם, לעיתים עקב סיבות תכופות וברורות ולעיתים ללא הצדקה נראית

קרא עוד »
שימוע

שימוע

מתי קיימת חובה על עריכת שימוע ? כאשר יש כוונה לפטר את העובד (כולל פיטורי צמצום). כאשר יש כוונה לשנות את תנאי העבודה של העובד.

קרא עוד »
סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים

סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים

אחת הסוגיות החשובות והמורכבות בתחום דיני העבודה, מתייחסת לסעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים. במסגרתו, ההפרשות שביצע המעסיק לקרן הפיצויים, יכולות לבוא במקום תשלום הפיצויים והמעסיק

קרא עוד »
התפטרות בדין מפוטר

התפטרות בדין מפוטר

ידוע לכל כי עובד אשר פוטר מעבודתו והוא בעל ותק של שנת עבודה לפחות, זכאי לתשלום פיצויי פיטורים. אולם מעטים מודעים לכך כי גם התפטרות,

קרא עוד »
לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button