עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

הפקדות פנסיוניות לעובד שאינו מגיע לעבודה - מה אומר החוק והאם המעסיק מחויב להמשיך להפקיד?

הפקדות פנסיוניות לעובד שאינו מגיע לעבודה

הפרשות המעסיקים לפנסיה מהוות חלק בלתי נפרד מחבילת הזכויות לעובדים. עם זאת, שאלה חשובה המתעוררת לעיתים קרובות נוגעת להמשך הפרשות אלו בתקופות היעדרות של העובדים. התשובה תלויה במידה רבה בסיבה להיעדרות העובד/ת.

 

היעדרות מעבודה בגין ימי מחלה / תאונת עבודה

במקרה שעובד נפגע בתאונת עבודה, קודם כל צריך להוכיח שמדובר שהתאונה אכן קשורה לעבודה / לסביבת העובדה שלו. אחרת מדובר בחופשת מחלה לכל דבר ועניין. בכל אופן, הכלל הוא שכל עוד העובד מקבל שכר ממקום העבודה, גם הפרשות המעסיק צריכות להתבצע.

היעדרות מעבודה בגין חופשת מחלה ממושכת

חוק דמי מחלה מעניק לעובד זכות ליום וחצי מחלה בתשלום בגין כל חודש עבודה, עד למקסימום של 90 ימי מחלה. גובה דמי המחלה: בעד יום המחלה הראשון לא משולמים דמי מחלה, בעד יום המחלה השני והשלישי משולמים (החל מאפריל 2011) דמי מחלה בגובה 50% מהשכר הרגיל, ובעד יום המחלה הרביעי ואילך דמי המחלה הם בגובה השכר הרגיל.

היעדרות מעבודה בגין חופשת חופשת לידה

חופשת לידה (לגבר או לאשה) מציגה מקרה דומה. חופשת הלידה הינה תקופת היעדרות מוגנת. לפיכך, מעסיקים נדרשים להמשיך את ההפקדות שלהם לתכנית הפנסיה של העובד בתקופה זו. זאת על מנת להבטיח שהעובד לא ייענש בזכויות הפנסיה שלו על חופשה כדי להביא ילד לעולם, יחד עם זאת תקופת חופשת הלידה מוגדרת בחוק כל הנ"ל נכון לתקופה זו, אבל לאחר תקופה זו המעסיק אינו מחויב בהפקדות פנסיוניות.

מה לגבי חופשה שנתית או שירות מילואים?

עבור עובדים בחופשה שנתית או משרתים במילואים, ההפרשות לפנסיה נמשכות בדרך כלל. בכל מה שנוגע לתקופת המילואים, במקרה זה ישנה קביעה מפורשת בחוק ביטוח לאומי לפיה במהלך תקופת המילואים יחול המשך הפקדות.

לסיכום

בעוד שהפרטים עשויים להשתנות בהתאם לחוקי העבודה, ביטוח לאומי, העיקרון הבסיסי מחייב במידה רבה את המשך ההפקדות לפנסיה עבור עובדים שנעדרים מסיבות לגיטימיות - וכל עוד הם זכאים לשכר הם גם זכאים להפרשות פנסיוניות. כדאי מאוד שמעסיקים יכירו את חובותיהם במקרים כאלה כדי להבטיח ציות לחוק ועל מנת לשמור על יחסי עובד מעביד בריאים.

בנוסף צריך לדעת שקשה להעריך מקרים כלליים וחשוב לבדוק כל מקרה לגופו. החיים מורכבים והרבה פעמים הניואנסים הקטנים הם האלה שיכולים לשנות את ההתייחסות בחוק. לכן בכל סיטואציה שנתקלים בה אני ממליצה לכם להתייעץ איתי - עו"ד לוטם מסיקה ונוכל לבדוק ולייעץ עבורכם מה הדרך הנכונה לפעול בה.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button