עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

זכויות המטפלים הסיעודיים

מהן זכויותיהן של המטפלים הסיעודיים?

מספר העובדים הזרים בסיעוד נמצא בעלייה מתמדת. המטפלים הסיעודיים אלה מהווים חלק חשוב במערך העבודה הישראלי, על כן דאג המחוקק למספר תקנות על מנת לוודא שהם מקבלים את כל הזכויות המגיעות להם.

על העובדה שבשנים האחרונות קיימת יותר מודעות לזכויותיהם של העובדים הזרים בכלל והמטפלים הסיעודיים בפרט צריך לברך, אך עדיין מדובר באוכלוסיה מוחלשת אשר עלולה להיתקל במעסיקים שינצלו את מצבם. לכן בשל מעמדם המיוחד החוק הגדיר מה הן הזכויות הכלליות המגיעות לכלל העובדים הזרים, וזכויות ספציפיות המותאמות לכל ענף תעסוקתי. ריכזנו עבורכם את זכויות המטפל הסיעודי.

דיור הולם:

על העסיק לדאוג לתנאי מגורים נאותים הכוללים גישה לשירותים ומקלחת, וזאת למשך כל זמן העסקתו ובמשך 7 ימים לאחר תום העסקתו. על המגורים לכלול ריהוט, חימום ואיוורור, תאורה, מכונת כביסה ועוד.

כתיבת חוזה:

על המעסיק לעבוד מול המטפל בחוזה ובו יהיו כל הפרטים הנוגעים להעסקתו. לדוגמא פרטי המעסיק והעובד הזר, דרישות התפקיד, שכרו של העובד, תשלום בגין שעות נוספות, ביטוח רפואי, דיור, מועדי התשלום, וכו'. על החוזה להיות בשפה אותה מבין העובד, על המעסיק למסור העתק לידיו של העובד.

תשלום חודשי:

שכרו החודשי המינימלי של העובד הסיעודי לא יהיה נמוך משכר המינימום הקבוע במשק, ויכלול תשלום עבור נסיעות ושעות נוספות.

תשלום דמי כיס:

מטפלים סיעודיים זכאים לקבל חלק משכרם באמצעות דמי כיס שבועיים כאשר הם יוצאים ליום החופשי.

דמי הבראה:

מטפל סיעודי העובד יותר משנה אצל מעסיקו זכאי לדמי הבראה. דמי ההבראה מחושבים על פי הוותק אותו צבר העובד והם עומדים כיום על 378 שקלים ליום במגזר הפרטי.

ימי חג וחופשה שנתית:

העובד הסיעודי זכאי ל-9 ימי חג בשנה (25 שעות כל אחד) לפי דתו, אם הם חלים ביום שאינו יום המנוחה השבועי. העסקה בימים אלה תהיה בשכר של 150% אחוז. כמו כן כל עובד זכאי לימי חופשה בתשלום מדי שנה ע"פ הוותק אותו צבר.

יום מנוחה שבועי:

המטפל זכאי ליום מנוחה שבועי(של 25 שעות) בימים שישי, שבת או ראשון בהתאם לבחירתו ודתו של המטפל. המטפל יכול לשהות בביתו של המעסיק ובזמן זה המטפל פטור מכל עבודה ומחויבות למטופל, או המעסיק.

ביטוח בריאות:

על המעסיק חלה חובה לרכוש בעבור המטפל הסיעודי פוליסת ביטוח רפואי. עובדים זרים אינם נכללים במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי וזקוקים לכיסוי הוצאות רפואיות במקרה הצורך.

ביטוח לאומי:

חובת תשלום ביטוח לאומי עבור העובד מוטלת על המעסיק. תשלום ביטוח הלאומי מכסה את העובד במקרים של תאונת עבודה, הריון ועוד.

הפרשה לפנסיה:

בהתאם לחוק שנקבע בשנת 2008 חלה על המעסיק חובה להפריש לפנסיה עבור העובד בתנאי שזה עבד מעל לחצי שנה. ההפרשה לפנסיה מתבצעת רק מצד המעסיק, את הכספים יש להפריש לחשבון ייעודי שנפתח למטרה זו.

 

 

 

 

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button