עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

בוגרים דעו את זכויותיכם

זכויות בוגרים לאחר סיום הלימודים

בוגרים, שנות הלימודים באקדמיה להשגת התואר בטח נראו לכם לא פעם כמאבק אינסופי בכול המטלות, הבחינות, העבודות והסמינריונים. אבל ברגע שתעודת התואר תפסה את מקומה המכובד על הקיר בביתכם, ויום העבודה הראשון שלכם עומד בפתח, אתם מבינים שהעבודה הקשה האמתית מתחילה רק עכשיו.

המשא ומתן על חוזה התעסוקה בעבודה הראשונה שלכם כבוגרים טריים, יכול להיות מאתגר. ולמרות שחברות רבות מציעות תמיכה לעובדים החדשים שגייסו, לפעמים קשה לדעת לאן לפנות כדי לקבל את העצות המתאימות ביותר.

הדבר הראשון שכל בוגר שמתחיל עבודה חדשה צריך לזכור הוא שכמו כל עובד אחר, גם לבוגרים יש זכויות חוקיות. עצם העובדה שכרגע אתם עובדים מתחילים שמנסים להרשים את הבוסים, לא אומרת שאתם צריכים לשבת בשקט ולקבל התנהלות בלתי הולמת במסגרת העבודה.

למי יש זכויות?

הבסיס של כל זכויות העובדים נמצא בדיני העבודה כלומר בחוקים שעברו בכנסת או בחוזה העבודה שלכם. רוב הבוגרים שמשתלבים בעבודה זוכים בכמה זכויות בסיסיות, אם כי כדאי להיות מודעים לכך שיש כמה זכויות אותם תרכשו רק לאחר שעבדתם במשך תקופה מסוימת אצל המעסיק שלכם.

אם אתם בוגרים שעובדים באופן זמני או מזדמן, ואם אתם משתתפים בפרויקט התמחות כדי לצבור ניסיון בעבודה, כנראה שהזכויות שלכם יהיו שונות מאלה של עובדים במשרה מלאה.

הזכויות עשויות להיות שונות גם כאשר אתם עובדים במסגרת המשטרה, ענף התחבורה, או הרפואה. כדי להבין היטב את הזכויות שלכם כפי שהן מופיעות בדיני העבודה, בכול אחת מהנסיבות הללו, כדאי להתייעץ עם עורך דין לדיני עבודה ולקבל ממנו ייעוץ משפטי.

דעו את זכויותיכם כבוגרים, לפי דיני העבודה

זכויות בסיסיות

כמעט כל העובדים המתחילים יהיו זכאים לזכויות בסיסיות מסוימות מתחילת העסקתם. אלו כוללים:

  • הזכות לחוזה עבודה
  • הזכות לקבלת שכר מינימום
  • הזכות לקבלת תלוש משכורת

במקרים שאתם מועסקים כמתמחים, ולא בטוחים שקיבלתם את מלוא הזכויות שלכם, פנו למומחה לדיני עבודה, לצורך הבהרה.

בנוסף, החוק מתייחס למגוון רחב של זכויות עבודה אחרות כמו:

  • הזכות לקבלת ימי מחלה והתשלום עבורם, כפי שקובע החוק.
  • הזכות לקבלת חופשה שנתית בתשלום.
  • הזכות לחופשה בסופי שבוע ובחגים.
  • המעסיק חייב לפתוח עבורכם קרן פנסיה, לערוך לכם שימוע לפני הפיטורין, במקרה שהוא רוצה לסיים את יחסי העבודה ביניכן, ולהעניק לכם פיצויי פיטורין, בהתאם לחוק.
  • כמו כן אתם זכאים לכל זכויות העובדים הקשורות ללידה ולחופשת לידה.

אין ספק שכעובדים חדשים, אתם מעוניינים להרשים את המעסיק, מה שעלול להוביל אתכם להרכין ראש ולא לנסות לדרוש את הזכויות המגיעות לכם, במקרה שאלה נמנעו מכם. אבל קחו בחשבון שיחסי עבודה בריאים הם תהליך דו כיווני.

לכן, רק לאחר שתדעו ותבינו את הזכויות שלכם כעובדים, תוכלו לדרוש את כל המגיע לכם, על פי דין.

אפליה, הטרדה ופיטורים לא הוגנים

יש כמה יתרונות לכך שאתם ׳הילד החדש׳ בסביבת העבודה. ואכן, לא מעט בוגרים שנכנסים לעולם התעסוקה ומיד מעוניינים להוכיח את ערכם כדי להצליח ולטפס מעלה בסולם הקריירה. עם זאת, כבוגרים ועובדים חדשים, אתם עלולים למצוא את עצמכם בין הפגיעים ביותר בסביבת העבודה, כי אתם לא רוצים ׳לטלטל את הסירה׳, מחשש שתאבדו את התפקיד החדש והחשוב שקיבלתם.

זכרו: כשמדובר בעניינים חמורים כמו אפליה, הטרדה או פיטורים לא הוגנים – זכויות העבודה שלכם מתחילות ביום הראשון להעסקתכם. לכול עובד, בלי קשר למשך עבודתו בארגון, הזכות שלא להיות מופלה או מוטרד בשל גיל, מוגבלות, הריון, גזע, דת, מין או נטייה מינית.

מאמר זה נכתב באדיבות המכללה האקדמית גליל מערבי

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button