עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

התנהגויות הנחשבות להטרדה מינית בעבודה

נשים רבות (וגם גברים) סובלות לעיתים קרובות מהטרדות מיניות בעבודה, הערות פוגעניות בעלות אופי מיני ויחסי מרות. המאמר ייתן דוגמאות להטרדה מינית בעבודה וכיצד ניתן לטפל בכך.

מניעת הטרדות מיניות על פי חוק

על פי חוק, אין להטריד מינית אדם אחר ולהתנכל לו. כל אדם המואשם במעשה של הטרדה מינית  גזר דינו שנתיים מאסר, וכל התנכלות - גזר דינה 3 שנות מאסר. אם אדם גם הטריד מינית וגם התנכל לאדם אחר, גזר דינו 4 שנות מאסר. בנוסף, בהליך משפטי ניתן לפסוק על קנס גבוה ללא הוכחת נזק. המעסיק חייב לברר ולטפל בתלונות של עובד או עובדת בגין הטרדות מיניות או התנכלויות על פי חוק למניעת הטרדה מינית בעבודה. מעסיק שמעלים עין ולא מטפל בתלונות, אחראי לעוולה אזרחית. בהתאם לכך, על פי חוק זכויות נשים, כל אישה זכאית לקבל הגנה מהטרדה מינית, ניצול מיני ואלימות.

התנהגויות הנחשבות להטרדה מינית בעבודה

כאשר מעסיק מאיים על אישה בפיטורים אם לא תקיים איתו יחסי מין, זוהי התנהגות מובהקת של הטרדה מינית ושל סחיטה באמצעות יחסי מרות. הערות בעלות אופי מיני הנוגעות למראה האישה, לבושה וכד' נחשבות גם הן להטרדה מינית. כמו כן, מעשים מגונים ומשלוח הודעות מגונות, תמונות פורנוגרפיות, התייחסות לנטייה מינית והערות מיניות במייל או בווטסאפ הן התנהגויות טיפוסיות להטרדה מינית. למשל, מעסיק או עמית לעבודה השולח לעובדת תמונות או קישורים לאתרים פורנוגרפיים, וממשיך לשלוח כאשר העובדת אומרת לו להפסיק, הוא מטריד מינית.

מילה כנגד מילה

כאשר מעסיק מציע הצעה מינית לעובדת כפופה אליו, וממשיך בכך גם כשהעובדת מבקשת להפסיק - הוא מטריד מינית. על אף שאין עדים וזוהי מילה כנגד מילה, על פי החוק ניתנת הגנה לאדם החלש יותר שנמצא בכפיפות לאדם החזק, במקרה זה המעסיק. בית המשפט מבין שבשל יחסי המרות, לאדם החלש לא הייתה יכולת להתנגד ולכן יש לו זכות להתלונן גם אם לא נעשתה פגיעה פיזית. במקרה אחר בו העובדת נענית ליחסי מין עם המעסיק מתוך פחד, ההטרדה המינית מלווה בהתנכלות וניצול המרות של המעסיק. במידה ועובדת מקיימת מרצון יחסי מין עם המעסיק, אך מסרבת לקיים יחסי מין נוספים, זוהי הטרדה. בהנחה שעובדת מנהלת רומן עם מעסיקה והוא מסתיים מסיבות שונות, היא זו שתשלם על כך בפיטורים ויכולה לטעון לניצול מרות ביחסים. לפיכך, חשוב להתייעץ עם עורך דין הטרדה מינית כדי לא להפסיד את מקום העבודה ולא לסבול מיחס משפיל.

מה ניתן לעשות בנוגע להטרדה מינית בעבודה?

ישנן מספר דרכים לטפל בהטרדה מינית וניתן לנקוט בכל הדרכים בו זמנית: להגיש תלונה במשטרה, להתלונן אצל המעביד במקרה ואחד העמיתים לעבודה מטריד, להגיש תביעה לפיצוי כספי נגד הפוגע ואף להגיש תביעת פיצוי כספי נגד מקום העבודה. על מנת לקבל ייעוץ או ייצוג משפטי על ידי עורך דין, חשוב לפנות טרם נקיטת הליכים משפטיים לעורך דין מקצועי העוסק בהטרדות מיניות.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button