עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

עישון במקום העבודה – החוק למניעת איסור עישון במקום העבודה כל מה שצריך לדעת

עובדים ומעסיקים - חשוב שתכירו את החוק למניעת איסור עישון במקום העבודה

ניתן לקשר בנקל יחסית בין תאונה שהתרחשה בין כתליו של מקום העבודה, לבין נזק רפואי שנגרם לעובד – אך את הנזק הגופני שנגרם למי מבין העובדים בשל עישון של עמיתים במקום, קשה הרבה יותר להוכיח. למרות קיומו של החוק האוסר על עישון במקום העבודה והמודעות הגבוהה הקיימת בנושא, ניתן לראות רבים שמעשנים במהלך עבודתם במקומות אסורים - ובכך הם מפרים את החוק ואת זכויותיהם הבסיסיות של עמיתיהם / הכפופים להם לעבוד בסביבה מוגנת.

עישון במקום העבודה

נזקי העישון הפאסיבי (כפוי)

בהתאם לפרסום של האגודה למלחמה בסרטן (ע"ר) מתאריך 22/8/2019, " עשן הסיגריה מכיל כ- 4,000 כימיקלים שונים, בהם כ- 350 חומרים רעילים שהשפעתם ניכרת במערכות גוף שונות. כ- 70 מהם הוכחו כמסרטנים. כל אלו נשאפים לריאותיו של המעשן הכפוי, ובכך עישון כפוי גורם לנזקים בריאותיים דומים לנזקי העישון האקטיבי. מחקרים שנערכו בעולם הוכיחו כי בגוף המעשן הכפוי נספגים בגוף חומרים מסרטנים בדומה לאלו הנספגים בגופם של המעשנים. שיעור התחלואה מסרטן הריאה וממחלות לב בקרב אנשים שאינם מעשנים החיים עם בני זוג מעשנים, גבוה בכ- 25% מאנשים שבני זוגם אינם מעשנים. מנתוני ארגון הבריאות העולמי מסתבר שישנה עלייה של כ- 25% בסיכון לחלות בסרטן ריאות ואוטם שריר הלב, אצל המעשנים הפסיביים".

כן פורסם ע"י האגודה למלחמה בסרטן (ע"ר) כי " עובדים שאינם מעשנים החשופים לעישון כפוי במקום עבודתם חשופים לסיכון גדול ב 34% לחלות בסרטן ריאות לעומת עובדים שאינם חשופים לכך. עישון כפוי גורם לשיעור תמותה מסרטן ריאה גבוה מזה של כל גורמי הזיהום הסביבתיים גם יחד!"

קישור לפרסום האגודה למלחמה בסרטן

איסור על עישון במקום העבודה  - החוק למניעת עישון

בהתאם לחוק למניעת עישון בעבודה חל איסור לעשן במקום העבודה

סעיף 1(א) לחוק למניעת עישון קובע:
" לא יעשן אדם במקום המפרט בתוספת" (להלן- מקום ציבורי)."

על המעסיק לפקח ולנקוט אמצעים סבירים כדי למנוע עישון במקום העבודה.

סעיף 2א(א) לחוק מניעת העישון קובע:
" המחזיק של מקום ציבורי חייב לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עבירות לפי סעיף 1(א) ו – (ב) בתחום המקום הציבורי שבהחזקתו".

סעיף 15 לתוספת של החוק למניעת עישון מגדיר "מקום עבודה" וקובע:
"מקום עבודה, למעט חדר נפרד לחלוטין שהוקצה לעישון בידי הנהלת המקום, לאחר התייעצות עם העובדים, אם הוקצה, ובלבד שיש בו סידורי אוורור תקינים והעישון בו אינו גורם למטרד בחלקים אחרים של הבניין ואין עובדים בו או נמצאים בו אנשים שהם או חלק מהם אינם מעשנים; לעניין חוק זה, "מקום עבודה" – כל מקום בבניין שעובדים בו אנשים ושאינו משמש למגורים ולרבות מקום כאמור שמי שמבצע בו עבודה הוא במסגרת שירות בכוחות הביטחון המנויים בפסקאות (1) עד (5) שבסעיף 11".

 

תביעה על רקע עישון במקום העבודה –  זכויות עובד/ת שנפג/ה

עישון במקום עבודה מהווה הפרת הזכויות הבסיסיות של העובד, לשהות במתחם עבודה שלא מהווה סיכון לבריאותו. על המעסיק לדאוג לעובד לסביבת עבודה ראויה, הולמת ובריאה ובתוך כך לבצע פעולות להעלאת המודעות לסיכון שיש בעישון במקום העבודה וכן לפקח ולבצע פעולת אכיפה למניעת העישון.

הפרת החוק למניעת עישון מקימה עילה לפי סעיף 63 לפקודת הנזקין שהינה בסמכות בית הדין לפי סעיף 24 (א) (1ב) לחוק בית הדין לעבודה.

סעיף 76(1) לפקודת הנזיקין קובע כי בית המשפט מוסמך לפסוק לעובד פיצויים על "נזק" ובלבד שמדובר באותו נזק שעלול לבוא באורח טבעי במהלכם הרגיל של הדברים ושבא במישרין מעוולת הנתבע.

עובד /עובדת שמרגיש/ה שנפגעו מעישון במקום העבודה חייבים לפנות לעו"ד דיני עבודה שתחום התמחותו הוא משפטי עבודה על מנת שיסיע להם במיצוי זכותם הבסיסית לסביבת עבודה הולמת ובריאה ולמניעת הפגיעה בבריאותם.

משרדה של עו"ד מסיקה לוטם  עו"ד דיני עבודה הגיש לאחרונה תביעה מטעם עובד אשר נפגע מנזקי עישון במקום העבודה ולאור כך נאלץ להתפטר. התיק הסתיים בכך ששולם פיצוי לעובד בגין הנזק שנגרם לו ובגין הפרת החוק למניעת עישון.

---

* לפרטים נוספים ולשיחת ייעוץ בנושא, מוזמנים ליצור קשר בטלפון 054-9575708 או להשאיר לנו את הפרטים שלכם בטופס דרך עמוד צור קשר ואנחנו נחזור אליכם בהקדם.

* תוכן המאמר מהווה מידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין!

 

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button