עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

פיטורי עובד בעקבות מחלה – מה אומר החוק

מה ניתן לעשות במקרה של פיטורי עובד בעקבות מחלה בעבודה?

חולים רבים נתקלים בתופעה שהמעסיקים במקום העבודה מחליטים לבצע פיטורי עובד בעקבות מחלה משיקולים עסקיים שונים ללא התחשבות הומניטרית במצבו של החולה.

פיטורי עובד בעקבות מחלה

מהם חובותיו של המעסיק במקרה זה

במקרה מסוג זה יבדוק העובד את זכויותיו באמצעות עורך דין דיני עבודה הבקיא בתחום זה כדי שיסייע לו לקבל את מלוא הכספים המגיעים לו. בנוסף לכך, ייבדק נושא הפיטורין באופן מעמיק. אם פעל המעביד על פי אמות המידה שקבע בית המשפט למקרים מסוג זה של פיטורי עובד בעקבות מחלה כשהקביעה הכללית היא לאפשר לעובד לנצל את ימי המחלה עד תום קודם הפיטורין, לפעול בתום לב לתת לו את תקופת ההודעה המוקדמת ולא להפלות אותו עקב מצבו.

מה אומר החוק בעניין זה

החוק אינו אוסר על מעסיקים לבצע פיטורי עובד בעקבות מחלה במגזר הפרטי ולכן כל מעסיק יכול לקבל החלטות שרירותיות כראות עיניו. החובה היחידה שחלה על המעסיק היא לאפשר לעובד לנצל את מלוא ימי המחלה שלו.

בתי הדין לעבודה שנתקלו במקרים רבים מסוג זה, קבעו אמות מידה בנושא רגיש אלה של פיטורי עובד בעקבות מחלה תוך הבנת המעסיק מצד אחד שזכותו לנהל את עסקיו על פי החשיבה שלו ומצד שני זכותו של העובד להמשיך לקבל שכר גם כשהוא מרותק למיטתו עקב מחלתו.

כללים שקבע בית המשפט

  • המעביד חייב לבצע את הפיטורין בתום לב, תוך שהוא מקפיד על העקרונות של חוק דמי מחלה המאפשר לעובד לנצל את מלוא ימי המחלה שלו כפי שכתוב בהסכם העבודה שנחתם בין העובד למעביד. רק לאחר שהעובד ניצל את מלוא הימים הללו המעביד יכול להחליט לפטר אותו.
  • כמו כל עובד, יש לתת לו תקופת הודעה מוקדמת לפני הפיטורין, או על פי מספר הימים שנרשמו בהסכם העבודה החתום.
  • תקופת ההודעה המוקדמת תחל רק לאחר ניצול מלוא ימי המחלה ולא יהיו חלק ממנה, כיוון שפרק זמן זה נועד למציאת מקום עבודה חלופי ואם העובד חולה, הוא לא יכול לחפש בפועל מקום עבודה אחר.
  • חל איסור על הפלייתו של עובד עקב היותו חולה כמו פיטורין או שינוי בתפקיד.

בית המשפט מבין את השיקולים העסקיים של העסק שפיטר או ביקש לשנות את תפקידו של עובד זה או אחר עקב תפקוד לא נאות או עקב ההיעדרויות הרבות שלו, אך על המעביד לבצע זאת בצורה הגונה תוך מתן הזדמנות לעובד לשפר את תפקודו המקצועי. פיטורי עובד המצוי במחלה קשה לאור עתידו הקיומי שאינו בטוח הוא מעשה שלא ייעשה. על כן חשוב תמיד במקרים אלו לבצע בדיקת זכאות של פיצויי פיטורים עם עו"ד מומחה לתחום.

דווקא בתקופה כה קשה של התמודדות עם מחלה קשה, החזרה לשגרה היא חלק משמעותי וחשוב בהחלמה הפיסית והנפשית. עובדים שמקבלים הודעת פיטורין עם שובם לעבודה נאלצים להתמודד עם המעסיקים ועם בית המשפט במקום לחזור לשגרה.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button