עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

שנה טובה מתחילה בהערכות נכונה...

תקופת החגים בפתח ועימה מגיע לפתחם של המעסיקים גם נושא זכויות (וחובות) העובדים בתקופה זו:  ימי חופשה, עבודה במהלך חול המועד, חובות המעסיק, זכויות עובדים שעתיים ולא מעט שאלות הכרוכות בנושא החגים.

כדי לצלוח את תקופת החגים בהצלחה, תוך שקיפות מלאה מול העובדים ועמידה בכל הכללים והתקנות, על המעסיקים להיערך כראוי. בניוזלטר זה אני מביאה לכם סקירה קצרה על עיקרי החוקים והתקנות לצורך הערכות נכונה של המעסיקים בתקופת החגים.

שימו לב - אין אפשרות להקיף את כל דיני העבודה הנוגעים לתקופת החגים במייל אחד קצר, ולכן, אם עוד נותרו לכם שאלות - אל תישארו בחוסר וודאות והפנו אותן אליי.

מצורף לנוחיותכם קישור לאתר המשרד שם תוכלו למצוא מידע נוסף: https://lotemmasikaadv.com/

 

מה אומר החוק על עבודה בתקופת החגים?

לפני שניגע בעיקרי הדברים חשוב לציין, כי החוק מפרט מקרים רבים ווריאציות שונות התלויות בענף, במקצוע, בוותק, בנוהג המקובל במקום העבודה, בהיקף המשרה ועוד.

למשל, ישנה בחוק הפרדה בין ערב החג לבין יום החג, בין מקומות שבהם עובדים 5 ימים בשבוע לבין כאלה בהם עובדים 6 ימים בשבוע, יש הרחבה לענפים שונים ולמקצועות שונים ועוד.

עבודה בערב חג

הכלל הבסיסי הוא  שבערב החג ניתן לעבוד יום כמעט מלא, וליתר דיוק - שעה אחת פחות מהנהוג במקום (כפועל יוצא של אורך שבוע העבודה).

עבור עבודה ביום החג עצמו יש לשלם לעובדים תעריף מוגדל של 150% ויש לעובדים זכות לסרב לעבודה בחג,  ואין הם נדרשים לספק הסבר או סיבה לסירובם. עובדים הבוחרים לסרב לעבוד במהלך החג לא יחויבו ביום חופש מפני שזהו יום שבתון על פי חוק.

 

עבודה בימי חול המועד

החוק רואה בימי חול המועד ימי עבודה רגילים ואין כל התייחסות לימים אלה,  למעט בהסכמים קיבוציים מסוימים.

ישנם מקומות עבודה בהם קיים נוהג להתייחס אל ימי חול המועד כחצי יום עבודה (או לחלופין - חצי יום חופש), במקומות אלה, לעיתים נהוג להגיע לחצי יום עבודה, או לצאת לחופש ולהיות מחויבים בחצי יום חופש בלבד. יש לשים לב שאין לכך עגינה בחוק - החוק, לא מבדיל בין ימי חול המועד לבין ימי חול אחרים ואינו מחייב את המעסיקים לכל נוהל שונה בימים אלה.

 

חופשות בחול המועד ובערב החג

יום חופש בערב החג ובחול המועד ייחשב ליום חופש מלא.

ישנם מקומות עבודה בהם נהוג לחייב בערב החג בחצי יום חופש בלבד, זוהי מחווה נחמדה של רצון טוב, אך לא מעבר. החוק אינו דורש זאת וכאמור מחשיב במפורש חופש בחול המועד וערב החג כיום חופש מלא.

 

מהם דמי חגים? מתי ולמי יש לשלם אותם?

דמי חגים הם תשלום לעובד במתכונת שעתית או יומית שבעקבות השבתון הפסידו ימי עבודה.

במידה והעובד הינו בעל וותר של מעל שלושה חודשים במקום העבודה ובתנאי שהעובד עבד יום לפני החג ויום לאחריו. במצב כזה על המעסיק לשלם לעובד עבור ימי החג בלבד. עובדים בשכר חודשי אינם זכאים לתשלום דמי חגים מכיוון שהם ממילא מקבלים שכר מלא על חודש זה ועל ימי החג.

האם המעסיק מחויב להעניק שי לחג? 

החוק אינו מחייב לתת שי לחג. על אף האמור, ישנם הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה בענפים מסוימים אשר כוללים חובה לתת לעובד מתנה לחג. במקרים בהם המעסיק נהג לאורך תקופה לתת שי לחג - אז הוא מחויב להמשיך ולתת מתנה לחג!

לסיכום - מה חשוב שתדעו?
כמו שמשתמע מהסקירה הקצרה שלהלן, כמות הכללים היא גדולה, ותמיד ישנם סעיפים נסתרים, קבוצות יוצאות דופן ומקרים מיוחדים. אם עדיין לא התייעצתם עם עו"ד לענייני עבודה בדבר הערכות לחג - אז זה בדיוק הזמן.

אל תשאירו מקום למזל ואל תסמכו על ניסיון העבר. התייעצות קצרה עכשיו, תחסוך עוגמת נפש ארוכה אחר כך.

 

יש לכם שאלות נוספות על עבודה בחגים? כמעסיקים או כעובדים?

אשמח לענות. שלחו לי מייל חוזר עם השאלה, ותקבלו תשובה, או במייל חוזר, או במייל שאלות ותשובות שיתפרסם בהמשך.

רוצים לעשות סדר? מעוניינים בשעת ייעוץ טלפוני ללא עלות?

שלחו לי במייל חוזר כמה מילים עליכם, על העסק שלכם, ועל האתגר שאתם מתמודדים איתו.

מבין השולחים והשולחות אני אבחר בכל חודש שניים שיקבלו ממני שיחת ייעוץ בחינם.

 

טיפ בדיני עבודה במיוחד לחגים

אל תשאירו מקום למזל, גם אם אתם בקשר מצוין עם העובדים ומעולם לא היו בעיות - דאגו שאתם עושים הכול כחוק, במיוחד בתקופת החגים המורכבת.

בברכה, 

לוטם מסיקה, עו"ד, 

נוטריון, בודקת שכר ומגשרת בדיני עבודה

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button