עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

עבודה בכסף שחור - עסקה לא משתלמת

עבודה בכסף שחור - עסקה לא משתלמת

אולי חשבתם לעצמכם שתחסכו תשלום על מס הכנסה אם תקבלו מלקוח כסף ולא תתעדו את העסקה. בתמורה, הבטחתם לו שתורידו את עלות המע"מ כך שהעסקה תשתלם לו יותר.
הוא שילם פחות – אתם נשארתם עם יותר כסף ביד. אבל תחשבו שוב – מדובר בעבירה על החוק! עבודה בשחור היא עבודה שאינה מתועדת בחשבוניות וקבלות ולא משלמים עליה מס ומע"מ, כי מראש העלמתם את קיומה. היום צריך להיזהר במיוחד מפעילות של עבודה בכסף שחור לאור חוק המזומן המציב מגבלות על העברת כספים והחמרת העונשים בעת גילוי עברייני מס.

מגבלה על מזומנים – מעקב אחר כספים


חוק המזומן שנכנס לתוקפו ב-1 בינואר 2019 למעשה מציב סדרת מגבלות בכל הנוגע להעברת כספים במזומן והוא נועד להפחית באופן משמעותי את השימוש במזומנים. זאת מהסיבה הפשוטה, שחמישית מהפעילות הכלכלית בישראל מבוצעת עבודה בשחור, רבים מתחמקים מנטל המס בעוד אחרים שמשלמים מס נאלצים לשאת בנטל. כלומר, חלוקת המס אינה שוויונית. ומדוע דווקא הגבלות על מזומן? כי מזומן נחשב למקור כספי אנונימי. כלומר, לא ניתן לאתר את המקור שלו ולעקוב אחר הפעילות שלו ולכן, מי שמעביר מזומן יכול להשתמט מתשלום מס ואולי זו הסיבה שהוא נקשר לפעילות לא חוקית וכן להלבנת הון. מטרת החוק היא שיותר בעלי עסקים ואנשים פרטיים יתחילו להשתמש באמצעי העברת כספים המתועדים כמו כרטיסי אשראי, תשלומים אלקטרוניים והעברות בנקאיות או צ'קים. הפעילות תתועד ויהיה קל לרשויות לעקוב אחר תנועת הכסף בין הגורמים השונים ולפקח על תשלומי המס.
כדי לא לעבור על החוק, חשוב לדעת מה קובע החוק מבחינת מגבלות על העברת מזומנים בין עסקים לפרטיים ומה הם העונשים שעשויים להינתן במידה ועברתם על החוק.

החוק מבחין בין עסקאות במזומן בין פרטיים לעוסקים ובאינטראקציה ביניהם. כך למשל, בעסקאות עם עוסק מעל 11,000 ₪ - ישנה אפשרות לשלם במזומן 10% ממחיר העסקה או 11,000 ₪, לפי הנמוך בהם ובעסקאות בין אנשים פרטיים מעל 50,000 ₪ - החוק מתיר לשלם במזומן 10% ממחיר העסקה או 50,000 ₪, לפי הנמוך בהם.
החוק אוסר להשתמש בתשלום באמצעות צ'ק פתוח – כלומר, המחאה בה לא כתוב הסכום של ההמחאה, אלא בין אנשים פרטיים ובסכום שלא עולה על 5,000 ₪. על פי החוק, ניתן להסב המחאה אך ורק בתנאי שצוינו בגב ההמחאה פרטים מזהים ובסך של 10,000 ₪ ומעלה פעם אחת בלבד.
החוק לא מתייחס על העברת כספים בתוך המשפחה, אלא עם כן מדובר בכסף על עבודה.

עברתם על החוק? למי תפנו?


רשות המיסים מתייחסת בחומרה להפרת החוק כעבירה פלילית ולכן, חשוב שמי שמבצע עבודה בכסף שחור יבין שהוא יכול להיקנס ולהיענש גם במאסר בפועל. שיעור העיצום הכספי הוא נגזרת של סכום ההפרה – הסכום ששולם במזומן. אבל במידה ויש חשד להלבנת הון או מדובר בהעלמות מס בסכומים גבוהים שנחשבים כעבירת מס מהותית ולא טכנית. דהיינו: מי שהעלים מס עשה זאת במזיד ובמכוון ולא כטעות טכנית, הרי שהעונש יכול להגיע לריצוי מאסר בפועל.

במידה ועבדתם בשחור ויש חשש מפני הפרה, כדאי לפנות לעו"ד המתמחה בענייני מיסים ולקבל הכוונה מקצועית להתנהלות הנכונה בין אם מדובר בהליך גילוי מרצון, שמאפשר לתקן דיווחים בצורה רטרואקטיבית או כל עצה מקצועית אחרת שתסייע בהתנהלות תקינה מול רשות המיסים, על פי חוק. פנו מראש לעו"ד מיסים מנוסה הנמצא בקשר עם הרשות ויידע בדיוק כיצד לכוון אתכם בתקשורת, הגשת המסמכים, תגובה למצב.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button