עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

זכויות בעבודה -מה חשיבותם והשפעתם על העובדים

כשכירים, חשוב שתכירו את מצב התעסוקה שלכם ותבינו כיצד הוא משפיע על זכויותיכם. חוקי העבודה מגנים עליכם ומעניקים לכם זכויות שונות, שרצוי להכיר כדי לוודא שאתם אמנם נהנים מכל הזכויות הללו, בין אם אלה זכויות לחופשות בתשלום או לתנאים סוציאליים שונים.

זכויות עובדים

הכרת הזכויות והחובות שלכם היא אחד הדברים החשובים ביותר שאתם יכולים לעשות כדי למנוע בעיות במקום העבודה שלכם. אם אתם יודעים לאילו דברים אתם זכאים, אתם יכולים לדון בכך עם המעסיק לפני שזכויות אלה יהפכו לבעיה. שעות עבודה, חופשות, זכות להיעדר מהעבודה – הן רק חלק מזכויות העובדים כפי שמפרט החוק. ואי שמירה על זכויות אלה עלול להגיע גם לכדי עבירה פלילית שמבצע המעסיק.

שלל כללים הנוגעים לשעות העבודה

המחוקק מתייחס להיבטים רבים הקשורים לשעות העבודה שלכם כמו למשל: הזכות למנוחה שבועית, הזכות לחופשה בחגים, הזכות לצאת להפסקה כדי להשתמש בחדר השירותים, הזכות להיעדר בגין מילואים ועוד.

שלל זכויות הנוגעים לתנאים הסוציאליים

שכר העבודה שלכם כולל לא רק את התגמול הבסיסי עבור העבודה שלכם, אלא זכויות נוספות כגון:

  • דמי הבראה – גובה דמי ההבראה תלוי בוותק שהעובד צבר במקום העבודה שלו ובהיקף המשרה שלו.
  • ביטוח פנסיוני – ביטוח זה יכול להיות קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל. מתוך שיעור של 18.5% הפרשות לביטוח הפנסיוני, העובד משלם רק 6% והשאר משולם על ידי המעסיק. אגב, עובד לא רשאי לוותר על ההפרשות לביטוח הפנסיוני והמעסיק חייב להעביר את ההפרשות שלו ושל העובד מדי חודש בחודשו.
  • קופת גמל – היא מכשיר חיסכון פנסיוני לטווח הבינוני או לטווח הארוך והיא כוללת מוצרים שונים כמו: קרן השתלמות, קרן מחלה או קופת גמל לתגמולים.
  • חופשה שנתית – העובד זכאי לחופשה שנתית בתשלום, לפי הוותק שצבר במקום העבודה. החוק מתייחס לימים שלא יכולים להיכלל כחלק מימי החופשה כמו למשל: ימי מילואים, ימי שביתה, ימי חופשת לידה, ימי אבל במשפחה ועוד.

בנוסף, עובדים זכאים לקבל שכר בזמנים בהם אינם עובדים, כמו:

ימי אבל – עובד זכאי לקבל שכר בימים שבהם נעדר מהעבודה בשל ימי אבל על קרוב משפחתו מדרגה ראשונה. התשלום ניתן עבור מספר ימי האבל הנהוגים בדת אליה משתייך  העובד, אבל לא עולה על 7 ימים. כדי להיות זכאי לתשלום בימי האבל, יש צורך לצבור ותק של 3 חודשי עבודה לפחות במקום העבודה. עם זאת, יש מקרים שבהם זכאות לימי אבל לא תלויה בוותק בעבודה.

חופשת לידה – עובדות שעבדו שנה אחת לפחות באותו מקום עבודה, זכאיות לקבל חופשת לידה בתשלום. היום, גם גברים יכולים לחלוק את חופשת הלידה ואפילו לקבל חופשת לידה חופפת ליולדת, בשבוע הראשון שלאחר הלידה. למעסיק אסור לפטר עובדת במהלך חופשת הלידה שלה, למשך תקופה של 60 יום לאחר הלידה.

לבסוף, זכויות העובד כוללות גם את הזכות לעבוד בסביבת עבודה המציעה תנאים פיזיים מתאימים, כגון: שירותים תקינים, זכות לעבודה בישיבה, וכמובן איסור התעמרות ואיסור הטרדה מינית.

 

 

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button