עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

זכויות עובדים בנושא הפרשות לפנסיה במקום העבודה

הפרשות לפנסיה במקום העבודה

בשנת 2008 נכנס לתוקף צו חשוב במיוחד בנושא הפרשות לפנסיה - צו שמחייב את כל המעסיקים לדאוג לביטוחים פנסיוניים לכל המועסקים על-ידם. הצו חל על עובדים החל מגיל 21 ועובדות החל מגיל 20, וקובע גם מהו שיעור ההפקדות ההכרחי: העובדים עצמם מפרישים מתוך השכר הקובע 6%, והמעסיקים מוסיפים עוד 12.5% - חלקם עבור רכיב התגמולים, כלומר כספים שיצטברו וישמשו בעתיד כפנסיה (6.5%), וחלקם מיועדים לפיצויים שאותם ניתן למשוך בסיום תקופת ההעסקה (6%). המעסיק רשאי להגדיל את ההפרשה לרכיב הפיצויים ל-8.33% מהשכר, ובמקרה כזה כשהעובד מפוטר או מתפטר אין צורך לשלם לו פיצויים (שכן הכספים כבר עומדים לרשותו בקופת החיסכון הפנסיוני).

מה קובע החוק לגבי הפקדות מעסיקים לחיסכון הפנסיוני?

חשוב להדגיש כי החוק קובע באופן חד משמעי כי מעסיקים מחויבים להפקיד עבור עובדיהם את הסכומים הנ"ל. למעשה, גם אם העובד מודיע כי הוא מוכן לוותר על החיסכון, המעסיק עדיין נדרש לבצע הפקדות חודשיות, שכן אחרת מדובר בעבירה על החוק.

פרט מהותי אחר הוא מועד תחילת ההפקדות: אם לעובד כבר יש חיסכון פנסיוני פעיל, ההפקדה אליו הכרחית כבר מיום העבודה הראשון. עבור עובדים ללא חיסכון פנסיוני ההפקדות מתחילות אחרי 3 חודשים או כשמסתיימת שנת המס (המועד היותר מוקדם מבין שני אלה). במועד הרלוונטי, יבוצעו גם הפקדות רטרואקטיביות עבור כל תקופת העבודה.

מי בוחר את מוצר החיסכון הפנסיוני?

העובדים הם אלה שבוחרים את מוצר החיסכון הפנסיוני: קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל, וכמובן שגם את הגוף הספציפי שינהל עבורם את הכסף יקר הערך. מקומות עבודה גדולים יכולים להשיג תנאים טובים במיוחד לעובדים, אבל גם במקרים אלה ישנו חופש בחירה מלא. העובדים גם זכאים להתייעץ עם כל יועץ פנסיוני שירצו, ולא מחויבים להיעזר בסוכן פנסיוני שמספק שירות למקום העבודה.

בהקשר זה כדאי לדעת שמשרד האוצר מקל על עובדים שמעדיפים לא להתעמק בתחום: ישנן 4 קרנות פנסיה שמוגדרות כברירת מחדל, ודמי הניהול בהן נמוכים במיוחד.

יחד עם זאת מומלץ כן לבצע השוואה מושכלת בין מספר אפשרויות של חיסכון פנסיוני - כדי להגיע לשילוב הנכון ביותר עבורכם של תשואה אפשרית, סיכון ודמי ניהול. החל מגיל מסוים מומלץ לנצל גם את האפשרות של חיסכון נוסף באמצעות קופת גמל להשקעה שהרווחים בה פטורים ממס רווחי הון. את הטבת המס תיקון 190 לפקודת מס הכנסה מעניק החל מגיל 60, למי שמושך את הכסף כקצבה חודשית - והשווי שלה הוא אלפי שקלים לפחות.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button