עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

חוק חופשה שנתית- מה צריך לדעת

חוק חופשה שנתית

לא מעט עובדים אינם מודעים לזכויות שלהם בכל הנוגע לימי החופש שהם יכולים לקחת בכל שנת עבודה. חוק חופשה שנתית הוא חוק שחשוב מאוד שכל עובד יכיר. מדובר על חוק אשר מורה כמה ימי חופשה יכול לקחת כל עובד במהלך השנה והכרות עם החוק תסייע לכם לקבל את כל הזכויות שלכם הנוגעות לימי חופשה במקום העבודה.

חוק חופשה שנתית- במה מדובר?

בישראל, חוק חופשה שנתית הוא חוק שנחקק בשנת תשי"א- 1951. החוק קובע כי ימי החופשה שצובר עובד מגיעים לו בהתאם לחישוב מספק שנות העבודה שלו במקום העבודה שלו. כמות ימי החופשה עולים באופן הדרגתי משנה לשנה שבה העובד עובד באותו מקום עבודה. בכל שנה מחמש השנים הראשונות במקום עבודה אחד מגיעים לעובד 16 ימי חופשה. בשנה השישית מגיעים לו 18 ימי חופשה, בשנה השביעית 21 ימי חופשה ומהשנה השמינית מתווסף בכל שנה יום אחד עד שמגיעים ל28 ימי חופשה. חשוב לדעת כי במקומות עבודה שעובדים 5 ימים בשבוע יתכן שכמות ימי  החופש שמגיעים לעובד בכל שנה  תהיה אחרת ועל כן, חשוב לברר זאת מראש. מעבר לכך, מקום העבודה חייב לקחת בחשבון גם מקרים של ימי חופשה בגין מחלה, מילואים, שביתות, ימי אבל, תאונות ועוד.

הצטברות ימי חופש לעובד במשרה חלקית

עובדים במשרה חלקית יצברו את ימי החופשה שלהם בדיוק כפי שצוברים עובדים במשרה מלאה, יחד עם זאת, שווי ימי החופשה של העובד המדובר יהיה פחות משווי ימי החופשה של עובד במשרה מלאה ועל כן, הוא יקבל תמורת ימי החופש שלו פחות כסף מכפי שיקבל עובד במשרה מלאה על ימי חופשה. ישנם גם חישובים שונים שבהם ניתן לקבל חצי מימי החופשה, אך לנכות חלק רק כאשר יוצאים לחופשה.

אי ניצול מלא של ימי חופשה לעובד

לא מעט עובדים אינם מנצלים את ימי החופשה שנצברים להם. המעסיק יכול לבחור את מועד החופשה של העובד, אך כדאי ורצוי שמועד החופשה יקבע יחד עם העובד במועד שנוח לו וזאת בכדי לשמור על יחסי עובד- מעביד טובים. המעסיק צריך לנמק כל סירוב שלו לבקשת חופשה של העובד. אם יש לעובד בעיה בניצול ימי החופשה, ניתן להיעזר בוועד העובדים או בארגון העובדים וזאת בכדי להסדיר את הנושא. מותר לעובד לצבור ימי חופשה במשך 3 שנים קלנדריות, אולם, חשוב מאוד שכל עובד יתחשב בהסדר שלו ובהסכם שיש לו מול מקום העבודה.

חופשה ללא תשלום- במה מדובר?

חופשה ללא תשלום היא חופשה שלא העובד בוחר לצאת אליה כי אם המעסיק בוחר להוציא אותו וזאת עד החודשיים הראשונים. חשוב מאוד לדעת  שהוצאה לחופשה בלתי מוגבלת של מעבר לחודשיים משמעותה כמו פיטורין ועל כן, אם מוציאים את העובד ליותר מחודשיים חופשה ללא תשלום, חשוב מאוד שיבקש את הליך הפיטורין הרגיל הכולל שימוש, מכתב פיטורין שיסייע לו לקבל את הפיצויים המגיעים לו ממקום העבודה וכן להסדיר דמי אבטלה מול לשכת עבודה. כמו כן, המעסיק משלם דמי ביטוח לאומי רק בחודשיים הראשונים של יציאה לחופשה ללא תשלו ועל כן, חשוב מאוד שאם העובד לא הוחזר לעבודתו לאחר חודשיים, שיברר בצורה הטובה ביותר מול מקום העבודה האם הוא ממשיך בעבודתו או שמא הוא מפוטר.

חשוב מאוד כאמור לברר את כל הזכויות של עובד במקום עבודה כזה או אחר הנוגעים לימי חופשה שמגיעים לו וזאת בכדי שהעובד ינצל את זכויותיו באופן מקסימלי.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button