עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

חופשת לידה של הגבר כשהיולדת חוזרת לעבודה

חופשת לידה של הגבר

המודרניזציה נראית ברבדים רבים של החיים ולכן בשנים האחרונות הולכת ומתרחבת התופעה שגברים מחליטים לקחת חופשת לידה לאחר שנולד להם תינוק. רבים מהגברים מעוניינים ליהנות מהתקופה הראשונית של הגדילה והצמיחה של התינוק, כדי ליצור קשר אישי מצוין בין האב לילדו. מעבר לכך זו התקופה כמעט היחידה, שבה גבר יכול לקחת פסק זמן ממקום העבודה שלו לחודש וחצי ולהיות בבית עם התינוק ולעיתים גם עם ילדים נוספים אם אין מדובר בתינוק הראשון במשפחה הצעירה. חופשת לידה של הגבר היא בדרך כלל כשמונה שבועות והיא מתרחשת אם היולדת מעוניינת לחזור תוך פרק זמן קצר יחסית למקום העבודה שלה עקב אילוצים הקשורים לתפקידה. אם בני הזוג מחליטים לחלק ביניהם את חופשת הלידה, היולדת נשארת בבית בשמונה השבועות הראשונים כדי להתאושש מהלידה להיות עם התינוק בימיו הראשונים ושבעת השבועות בהמשך, ממלא הגבר בחופשת הלידה שלו.

הרצון של הגבר לקחת חלק בשוויון הזכויות לאחר הלידה, התחיל עוד קודם לכן אם בני הזוג חתמו טרם הנישואין על הסכם ממון אשר יש בו דיווחים על הרכוש ועל הכספים שהביא עמו כל אחד מהצדדים לנישואין.

קבלת דמי ביטוח לאומי עבור חופשת לידה של הגבר

על פי החוק שהתקבל לפני כמה שנים, על בני הזוג להודיע למוסד לביטוח לאומי כי החליטו לחלוק את תקופת חופשת הלידה ביניהם וכל אחד יבצע את מחצית מימי החופשה שאושרו. אין אפשרות ששני בני הזוג יקבלו דמי חופשת לידה במקביל אלא רק היולדת עבור כל התקופה, או לחלופין בחלוקה ביניהם. כך האישה תקבל תשלום עבור הימים שלה והגבר עבור חופשת לידה של הגבר.

יולדת יכולה לחזור לעבודה לאחר חופשת לידה מינימלית בת שש שבועות ולאחר מכן בן הזוג יכול להשלים את תשעת השבועות הנותרים עד תום חופשת הלידה שמאושרת על ידי המוסד לביטוח לאומי ונמשכת כשלושה וחצי חודשים.

כדי שהגבר יקבל דמי לידה עליו לעמוד בכמה קריטריונים בסיסיים:

  • אם האב שילם דמי ביטוח לאומי כחוק ב - 10 החודשים האחרונים מתוך 14 חודשים, או לחלופין ב - 15 החודשים האחרונים מתוך 22 חודשים.
  • אם הוא עצמאי, עליו לדאוג לפעילות העסקית שתמשיך להתבצע.
  • אם הוא מבצע את חופשת הלידה בישראל ולא במדינה אחרת.

קבלת דמי לידה מטעמי צדק

לאור חשיבות הנושא של היריון, לידה והורות, נקבע כי עובד עצמאי שלא אושרה זכאותו לקבלת דמי לידה כיוון שלא עמד בקריטריונים הנדרשים, יכול להגיש ערעור מטעמי צדק והמוסד לביטוח לאומי ישקול זאת ויעביר את החלטתו לאב הטרי.

חופשת לידה של הגבר בעיני הציבור

חלק מהציבור שמח מאד על השוויוניות בה גם הגבר משתתף בהליך הטיפול בתינוק בחודשים הראשונים לחייו בדיוק כמו האישה והוא נוטל חופשת לידה של הגבר. באופן טבעי רבדים אחרים של הציבור מרימים גבה והנושא נראה להם תמוה. עם זאת לאור העובדה שבמקרים רבים שני בני הזוג הם קרייריסטים, התופעה מתרחבת משנה לשנה.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button