עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

על זכויות העובדים שנפגעו מתאונות דרכים בדרך לעבודה

מהן זכויות העובדים שנפגעו מתאונת דרכים בגין תאונה שקרתה בדרך למקום העבודה?

המושג "תאונות עבודה" מתייחס, ברוב המקרים, אל מצבים שבהם התרחשו תאונות העובדים שנפגעו מתאונת דרכים: פגיעה ממכונה במפעל, למשל, נפילה במשרד וסיטואציות אחרות שעלולות לקרות לעובדים ולגרום לפציעתם. נפגעים רבים אינם מודעים לכך שגם תאונות דרכים שהתרחשו כאשר העובד היה בדרכו לעבודה, נכללות – בחלק מהמקרים – תחת ההגדרה של "תאונות עבודה". הגדרה זו חשובה במיוחד, כאשר ההעובדים שנפגעו מתאונת דרכים מחליטים לדרוש את הפיצוי המגיעים להם, בהתאם לחוק, בגין הנזק שנגרם להם.

מהי "תאונת עבודה בדרך לעבודה" על פי החוק?

תאונות דרכים יכולות להתרחש בנסיבות שונות, בין אם העובד מגיע לעבודתו כשהוא נוהג ברכבו הפרטי ובין אם הוא מגיע רכוב על אופניים. תאונות עלולות להתרחש בשל קלקול במכונית, בגלל אי החלפה של חלקים לאופניים בזמן וכמובן מסיבות שונות שהגורם להן הוא אנושי וכלל אינו קשור למצב מכאני של כלי הרכב שבעזרתו מגיע העובד למקום העבודה מדי יום.

החוק מגדיר את עצם הסיטואציה שבה היה העובד מצוי, משמע "בדרך לעבודה" – כמכריעה. הרעיון בהיבט המשפטי, הוא להוכיח שאילולא היה העובד מחויב להגיע למקום מסוים, בשל עבודתו וגם אם מדובר בעבודת שטח שהצריכה מעבר ממקום אחר למשנהו – לא היה נקלע לתאונת הדרכים ובשל כך היא תוגדר כ"תאונת עבודה". חשוב להבין: גם הדרך בחזרה הביתה מהמשרד, למשל, במידה שהתאונה התרחשה במהלכה, נחשבת מבחינת החוק לרלוונטית בהיבט של הגדרת הפגיעה ככזו שהתרחשה במסגרת תאונת עבודה.

באילו מקרים לא תוגדר הסיטואציה בתור תאונת עבודה?

החוק מדבר על דרך ישירה מהבית אל המשרד, המפעל או מקום העבודה הקבוע או הזמני – במקרים של עבודת שטח כאמור – ובחזרה, אך מבהיר כי זמנים שמוגדרים כהפסקה עבור העובד לא ייחשבו כרלוונטיים לעניין הגדרת מקרה כתאונת עבודה. לדוגמה, אם העובד יצא מהמשרד כדי לאכול צהריים במסעדה הסמוכה למקום עבודתו ובדרך לשם נדרס, פגיעתו לא תיחשב כתאונת עבודה.

בדומה לכך, גם אם העובד כן היה בדרכו לעבודה אבל סטה ממנה לצרכיו הפרטיים, למשל לקח מישהו טרמפ למקום אחר או עצר כדי ללכת לבנק – תאונת דרכים שתתרחש במהלך פעילות זו, לא תיחשב בתור תאונת עבודה.

מהן זכויות העובדים בנוגע לפיצוי כספי בעקבות נזק שנגרם בשל התאונה?

תאונת עבודה תזכה את העובד בפיצויים מהביטוח הלאומי, אשר מטרתם לסייע לו בכיסוי ההוצאות הרפואיות שיזדקק להן כדי לטפל בפגיעה שנגרמה לו וכן כדי לפצותו בגין ימי העבודה שהוא מפסיד. במקרה שהעובד קיבל דרגת נכות בעקבות התאונה, הוא יהיה זכאי לקצבאות בדרגות שונות, הנעות בין מענק חד פעמי לאחוזי נכות נמוכים ועד לקצבה חודשית קבועה במקרים של פגיעה קשה, בין אם היא נקבעה כנכות זמנית ובין אם מדובר בנכות קבועה.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button