עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

התפטרות על רקע הטרדה מינית בעבודה – איך תתמודדו?

אלו הזכויות של כל אדם שהתפטר לאחר הטרדה מינית שחווה במקום עבודתו

בשנים האחרונות קיימת עלייה מבורכת במודעות למניעת התקפה או הטרדה מינית בעבודה, כאשר עוד ועוד מקרים שבהם נשים – וגם גברים – חוו הטרדה כזו, פורסמו בתקשורת. למרות הרצון להעצים את הקורבנות של מעשים מסוג זה, ישנם עדיין רבים שנאבקים על זכויותיהם וביניהם מי שמבקשים לסיים את עבודתם, במקום שבו התרחשו המקרים המדוברים. למרבה הצער חלק גדול מהם, אינם מצליחים לעמוד על שלהם ולמצות את זכויות העובד שלהם – על אף הרקע הבעייתי לסיום ההתקשרות עם המעסיק ולמרות שהחוק עומד לצידם באופן מלא.

מהי ההגדרה של הטרדה מינית בעבודה על פי החוק?

החוק מגדיר מניעת הטרדה מינית וכן מניעת עבירות מין במקום העבודה כחובתם של המעסיקים, כאשר כחלק מתפקידם של מנהלים בארגונים הם מחויבים לנקוט באמצעים שיסייעו ליידוע מיטבי בנוגע לאיסור מעשים כאלה, לרבות פרסום עלוני מידע לכלל העובדים. בנוסף, ישנן הגדרות מדויקות באשר לאופן הטיפול במקרים שבהם עובד או עובדת מדווחים על סיטואציה שבה הרגישו מוטרדים, מאוימים או הותקפו בפועל.

למרבה הצער, כל הפעולות הללו ורצון טוב של מנהלים במקומות עבודה, אינם יכולים להבטיח באופן מוחלט כי הטרדות מיניות לא יתרחשו. הגבול בין הטרדה מינית למעשי חיזור שנחשבים ללגיטימיים, הוא דק ביותר ויש מי שמנצל פרצות אפשריות בחוק – על מנת לשפר את עמדותיו מול ההנהלה, כאשר היא או או נחשדים במעשים שעלולים להתפרש כבעייתים בנושא זה.

החוק כן מאפיין נסיבות שבהן הסיטואציה תיחשב כהטרדה ברורה ולא כחיזור, אך אין ספק שההתמודדות של הקורבנות – בעיקר כאשר מדובר בעובדים זוטרים ללא סמכויות או וותק – היא מאתגרת וקשה ביותר.

האם זכויותיה של העובדת שהוטרדה עלולות להיפגע?

עובדת או עובד שהחליטו לסיים את תפקידם בשל התחושות הלא נעימות והפגיעה, בעקבות מעשי ההטרדה שכוונו נגדם, עלולים להיקלע אל סיטואציה בעייתית. אם הם בוחרים שלא להגיש תלונה, אזי הם ייחשבו כמתפטרים "סטנדרטיים" וייתכן שחלק מזכויות עובד בסיסיות כגון קבלת פיצויי פיטורין, ייגזלו מהם, כיוון שסיום ההעסקה היה שלא ביוזמת המעסיק.

גם במקרים אחרים, שבהם הקורבנות בחרו באומץ להתמודד עם כל הכרוך בתלונה וההתפטרות הוכרזה כחלק בלתי נפרד מהעניין, ייתכן שהמנהלים עצמם יערימו עליהם קשיים, לאור הסיטואציה ובעיקר אם הנחשדים במעשים הם אנשי מפתח בארגון. מקרים כאלה עלולים לעורר רתיעה מעצם ההתמודדות עם התהליך, לכן סיוע מקצועי ותמיכה צמודה בקורבנות, הם חיוניים ביותר.

ההתמודדות עם תביעה נגד המנהלים לשעבר – והצורך להיעזר בליווי משפטי

ייצוג וליווי משפטי על ידי עורך דין מומחה לדיני עבודה, יסייע למיצוי זכויות עובדים אשר נאלצו לסיים את עבודתם לאחר מקרים של הטרדה מינית. הפרקליט מטרתו להיות לפה ולאוזן עבור לקוחותיו, שיקבלו את מקסימום הכספים והתנאים שהם זכאים להם, על פי החוק הישראלי ואמות המוסר האנושיות.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button