עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

דיני עבודה בעסק משותף של בני זוג

בני זוג אשר מחליטים לעבוד יחדיו בעסק צריכים לדעת מה אומר החוק בקשר לנושא דיני עבודה בעסק משותף של בני זוג. כמובן, אין כל מניעה לעבוד יחדיו אך חשוב להבין לא רק את הצד של מה נעשה בעסק אלא גם אילו דיני עבודה חלים על כל אחד מבני הזוג. מבחינה משפטית כאשר שני בני הזוג עובדים יחדיו בעסק מתקיימים יחסי שותפות וכל אחד מהצדדים אשר עובד בעסק יוגדר כשותף עצמאי.

לעתים ההגדרה דיני עבודה בעסק פחות פשוטה וזאת כאשר העסק רשום על אחד מבני הזוג והשני עובד בו ומקבל תלוש משכורת כפי שהיה מקבל בכל מקום עבודה אחר ובמקרה זה מתקיימים יחסי עובד מעביד. ההבדל בין שתי ההגדרות מהותי כאשר במידה והשניים חולקים את העסק יעמדו לרשותם זכויות העובד מסויימות אך אלו יהיו שונות לעומת הזכויות הסוציאליות אותן יקבל בן הזוג העובד במקרים מסוימים.

 

דיני עבודה בעסק משותף משפיעים על היבטים שונים בעסק

העבודה בעסק משותף יכולה להביא איתה יתרונות וחסרונות כאשר דיני העבודה צריכים להיכנס כשיקול האם לעבוד יחדיו או לא. חשוב להבין כי רשויות המס פחות ״מחבבות״ עסקים משפחתיים וזוגיים כשהמטרה של הרשויות היא קודם כל לוודא כי שני בני הזוג אכן עובדים יחדיו. כלומר, הרשויות רוצות לוודא כי העסק אינו מוגדר כמשותף רק לצרכי הפחתת חבות המס.

מבחינת התפעול, כאשר שני בני הזוג עובדים בעסק קל יותר להגדיל את ההוצאות ובכך לגרום לשחיקת הרווח התפעולי ולהפחתת תשלום המיסים. רשויות המיסים ירצו לוודא כי ישנה הצדקה לכך שהשניים עובדים יחדיו והעסק צריך להבין את שיטת חישוב המס כדי לקבל את ההחלטה האם לפעול יחדיו או האם לפתוח עסק על שם אחד מבני הזוג ולהעסיק את השני.

לצורך חישוב ממון המס יש לבדוק מהו הרווח של העסק ומשם לשלם את המיסים. אם אחד מבני הזוג עובד בעסק אז חישוב המס יהיה פעם אחת בהתאם לסכום המשכורת ופעם אחת על פי רווחי העסק. אם מדובר בחברה בע״מ החישוב יהיה לפי המשכורת של כל אחד מבני הזוג ואז תשלום מס על פי דיני חברות.

דיני עבודה בעסק

 

האם תמיד ניתן לקיים יחסי עובד-מעביד בדיני עבודה בעסק משותף?

התשובה לשאלה זו מורכבת מעט ואפשר לראות כי רשות המיסים תמיד מתייחסת לנושא העסק המשותף או העבודה המשותפת בצורה חמורה יותר. כתבנו כי ישנם יתרונות רבים לעבודה המשותפת וכאשר שני בני הזוג עובדים יחדיו ומקיימים יחסי עובד-מעביד נראה שעל פניו לפחות לאחד מהם יהיו זכויות מלאות כולל מול הביטוח הלאומי.

לרוב, כאשר העסק פעיל, רשות המיסים לא תתערב יתר על המידה. אם היא תחשוד כי העבודה המשותפת מיועדת להפחית את חבות המס יתכן מאד שהיא תרצה לקבל את ההוכחות לכך שיש סיבה לכך שהשניים עובדים יחדיו. מכאן אפשר להבין כי בכל שאלה רצוי להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום כשכבר בתחילת הדרך חשוב להבין את היתרונות והחסרונות מבחינת מיסוי ואת ההשלכות שעשויות להיות בהמשך הדרך.

כמובן, גם במקרה של עבודה משותפת בה העסק רשום על אחד מבני הזוג והשני מקבל משכורת יש להבין את היתרונות והחסרונות ולהביא בחשבון כי לא תמיד הרשויות ישמחו לתת את הזכויות שאמורות להגיע על פי חוק. במקרה זה יש לפנות לעורך דין המתמחה בתחום זה כשהכתובת הטובה ביותר היא עורך דין לענייני משפחה. חשוב לדעת כי בהתמודדות מול הרשויות יש לכל אחד זכות להגן על עצמו וההגנה הטובה ביותר תהיה עם המומחה בתחום.

 

 

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button