עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

זכויות של העובדים בעלי אוטיזם

כולנו מדברים על זכויות של העובדים הכללים והשאיפה שלנו כחברה לשלב את בעלי המוגבלויות בתוכה, אך מה בדבר הזכוכיות התעסוקתיות? במאמר זה נסקור בקצרה את הזכויות של עובדים בעלי אוטיזם. נדון בהשקפה של המחוקק המקומי, באספקטים המוסריים ובעוד נושאים הנוגעים לרווחת עובד עם אוטיזם.

שכר הוגן - זכויות של העובדים

עובד בעל אוטיזם זכאי לשכר הוגן ממש כשם כל עובד אחר במשק הציבורי והפרטי. כלומר, במידה ולא מדובר במפעל מוגן או בתעסוקה נתמכת בקהילה שבה השכר המינימלי שונה והוא מלווה בהקצבה נוספת, על המעסיק להעניק שכר הוגן על פי חוק גם לאוכלוסייה אשר נמצאת על הספקטרום האוטיסטי, בין אם מדובר על עובד בעל אוטיזם בתפקוד גבוה או נמוך. במילים אחרות, עובדים אוטיסטים אינם יכולים להיות מקופחים עקב המגבלה שלהם במידה ואין השלמת הכנסה כלשהי מול הגופים הרגולטוריים.

הפסקות

ממש כמו כל עובד אחר במשק הישראלי, עובד בעל אוטיזם זכאי לקבל הפסקות על פי חוק. מדובר ראשית כל בהפסקת אוכל אשר מאפשרת מנוחה והתרעננות אולם גם הפסקות נוספות במידת הצורך. הפסקות לצורך שתייה וצרכים הינם מעוגנות על פי חוק ומוסדרות – כך שהן מגיעות לכל עובד במשק הישראלי. לפיכך אסור בתכלית האיסור למנוע הפסקות מעובד בעל מוגבלות או כזה אשר נמצא על הספקטרום האוטיסטי. וזאת מעבר לרגישות הבסיסית הנדרשת ביחסי עובד מעביד קלאסיים.

התאמת סביבת העבודה למוגבלות

עובד בעל אוטיזם עשוי להיות זכאי להתאמת סביבת העבודה בהתאם לצרכים הסובייקטיביים שלו. מכיוון שהספקטרום האוטיסטי הינו רחב למדי, ההתאמות עשויות להשתנות מעובד אחד לאחר, וזאת עוד לפני שדיברנו על סוג העבודה. אגב, ראוי לציין שחלק מההתאמות ממומנות על ידי הממשלה ולכן חשוב להיוועץ בעורך דין אשר מתמחה בדיני עבודה ובזכויות של בעלי מוגבלויות בשביל ליהנות ממלוא הזכויות הסוציאליות אשר קיימות בתחום התעסוקה.

אפשרות לקבלת טיפול רפואי

עובד בעל אוטיזם עשוי להיות נדרש לטיפול רפואי תכוף יותר מאשר עובד אשר אינו סובל ממגבלה זו או אחרת. לכן, יש לאפשר לו לצאת לטיפולים רפואיים במידת הצורך ומומלץ לעגן זאת בחוזה העובדה בנוסף לימי המחלה אשר נקבעים על פי חוק וחלים על כל האוכלוסייה העובדת בישראל. חשוב לזכור כי גם בהיבט המוסרי וגם באספקט התעסוקתי לקבלת העזרה הרפואית בזמן יכולות להיות הטבות לכל הצדדים ולכן אין למנוע עניין זה מעובד בעל אוטיזם.

חופשות קבועות על פי חוק - זכויות של העובדים

זכויות העובד שבעל אוטיזם זכאים לחופשות על פי חוק וזאת מעבר לימי המחלה הנצברים בנפרד. ימי החופש צריכים להיות משולמים על ידי המעסיק על פי כל דין אולם גם לעובד יש אחריות בדבר הודעה מוקדמת – כך שהמעסיק יוכל להתכונן לחופשה של העובד. אסור לצמצם את ימי החופשה של העובד אשר סובל מאוטיזם בגלל מחלתו או בגלל כל בעיה בריאותית אחרת ולכן חשוב להקפיד על כך.

 

 

 

 

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button