עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

זכויות העובדים בעמותות

זכויות העובדים בעמותות

עובדים מחפשים ומוצאים עבודה בהתאם לכישורים שלהם - יש כאלו שעובדים בעסקים ואחרים בעמותות. ללא קשר לישות המשפטית של מקום העבודה, בכל מקום על מי שאחראי על העובדים לדאוג לכך שהם יקבלו את מלוא זכויות העובדים כמתחייב על פי דיני העבודה הקבועים בחוק.

הקפדה על מתן זכויות העובדים

האחריות של כל חברה, בין בעוסק מורשה במע"מ, עמותה או חברה לתועלת הציבור בישראל, היא לפעול בהתאם להנחיות של הגופים הממשלתיים כמו רשם החברות ברשות התאגידים כשמדובר בחברות ורשם העמותות כשמדובר בעמותות.

זכויות עובדים בחברות שהן ללא מטרות רווח

עובד ממלא את תפקידו בהתאם להנחיות של מנהליו ולכן הם אלו שאמורים לוודא שלכל אורך תקופת העסקתו, הוא יקבל שכר הוגן ויקבל את כל הזכויות המגיעות לו בחוק. מדובר במכלול של נושאים כמו לדוגמה, תשלום שכר מינימום, תשלום עבור שעות נוספות על פי המדרגות הקבועות בחוק, תשלום בגין הנסיעות הלוך ושוב לעבודה, ימי חג, תשלום עבור ימי מחלה אם העובד העביר על כך אישור, קבלת מלוא נקודות הזיכוי ממס מהשכר, דמי פנסיה, דמי הבראה, ימי אבל ועוד.

בנוסף לכך קיימים חוקים ייחודיים הנוגעים לנושא זכויות עובדים בהקשר של עבודת נשים, כמו עובדת ששבה מחופשת לידה שאמורה לעבוד שעה אחת פחות וזאת לצורך הנקה, איסור על פיטורי עובדת בזמן היריון או בעת ביצוע הפריות למעט מצבים חריגים שבהם המעביד קיבל על כך אישור בכתב ממשרד התמ"ת ועוד.

פעילות בהתאם לחוק

החוק קבע התנהלות מסוימת להקדשים, עמותות ולחברות לתועלת הציבור. לכן המנהלים שלהם קובעים את דפוסי ההתנהלות הכוללים לדוגמה הגשת דוחות שנתיים מפורטים של ההכנסות ושל ההוצאות, ביצוע אסיפות כלליות ודיווחים על כך, ועדת ביקורת הבוחנת את ההוצאות ועוד.

לאחר שרשם העמותות מוודא כי ההתנהלות היא תקינה, יקבל גורם זה אישור על ניהול תקין. באמצעותו יוכלו הגופים הללו לקבל תרומות מעסקים, גופים מוניציפליים או ממשלתיים שתומכים בהם כספית ובהתאם לתשלום, יקבל הגורם המשלם אישור על תרומה מוכרת על פי סעיף 46 לחוק.

התנהלות רוחבית של גופים ללא מטרות רווח

לאור העובדה שההתנהלות של הגופים הללו מתנהלת על פי ההנחיות המדויקות בחוק, כך גם החשיבה על העובדים אמורה להיות זהה. רוב העובדים מבצעים את העבודה הנדרשת מהם על הצד הטוב ביותר, מגלים אכפתיות לפעילות ודואגים למלא את כל הבקשות בהתאם להתנהלות הספציפית של מקום העבודה. לכן יש לוודא שכל אחד מהם מקבל את כל הזכויות המגיעות לו כדי שלא יוצר מצב שהוא יקבל שכר שהוא פחות משכר המינימום או שהוא לא יקבל את כל הזכויות המגיעות לו על פי חוק.

דיני העבודה הם חוקים כלליים שנועדו לטובתם של כל העובדים במשק ולכן אין לנקוט שיטה של איפה ואיפה, שבסופו של דבר עובדים מסוימים לא יקבלו את מלוא זכויות עובדים המגיעות להם על פי דיני העבודה.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button