עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

זכויות עובדת בתקופת טיפולי פוריות 

טיפולי פוריות - זכויות עובדת בזמן הטיפולים

טיפולי פוריות הם תקופה בפני עצמה והתקופה הזו בכלל לא פשוטה, לא ברמה הגופנית ולא ברמה הנפשית. יחד עם זאת, יש את הבעיה החברתית ואולי בעיה חמורה אך יותר, הבעיה התעסוקתית. מה מותר ומה אסור לפי החוק לגבי אישה שעוברת טיפולי פוריות בזמן העסקתה במקום עבודה?

היחס בין העובדת למעסיק בפועל

נשים רבות עוברות טיפולי פוריות שונים כאשר נשאלת השאלה האם אפשר לעבוד תוך כדי ומה החוק אומר לגבי זה. מבחינה מעשית כמובן שיש לכל אישה את הבחירה האם לעבוד או לא, לפי סוג הטיפול ולפי מצבה, אך מבחינת החוק אם מדובר באישה שעובדת במקום עבודה מסוים, יש כמה הגנות שהיא חייבת לקבל ועליה לדעת אותם. אמנם המעסיקים עצמם לא רואים זאת בעין יפה ומעוניינים שלכל הפחות עובדת תודיע להם, גם במהלך העבודה וגם טרם תחילת העבודה, האם היא עומדת להתחיל טיפולים שכאלו כמו גם הודעה לפני כניסה להיריון וכולה.

טיפולי פוריות

החוק מגן על האישה במהלך הטיפולים

חוק עבודת נשים וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה הם אלו שמגנים על האישה בעת תקופת טיפולי הפוריות, באופן שבו אין להם צורך להסתיר את הטיפולים שהן עוברות. חשוב לזכור שלאישה אמנם יש זכות להיעדר ממקום העבודה לפרקי זמן אך כל אלו חייבים להיות מלווים במכתב מהרופא המטפל, כי אם לא יש למעסיק את כל הזכות לטפל במקרה כמו כל עובד אחר שלא מגיע לעבוד. כמו כן, על האישה מוטלת האחריות להודיע למעסיק כמה זמן היא תיעדר זמן סביר קודם לכם לטובתו.

כמה ימים ניתן להיעדר?

כחלק משלל זכויות נשים בעבודה ועל פי תקנות עבודת נשים, האישה יכולה להיעדר 16 ימים במסגרת טיפולי הפוריות וזאת בתנאי שהיא עובדת חמישה ימים בשבוע. אם יש אישה שעובדת שישה ימים בשבוע, היא יכולה להיעדר למשך 20 ימים. החוק קובע כי היעדרות שלא בשל טיפול הפוריות יכולים להיחשב כחופשת מחלה. עובדת אשר נעדרה כדי לעבור את הטיפולים הללו זכאית לקבל שכר מלא כמו יום עבודה רגיל, בכפוף למכסה שקבועה בחוק.

מה לגבי פיטורים בגין טיפול פוריות?

חוק עבודת נשים מוסיף וקובע כי המעביד אינו רשאי לפטר את העובדת בגין היעדרות לטובת טיפולי פוריות, אם כי העובדת חייבת לציין בשקיפות מול המעסיק מתי בדיוק היא עומדת להיעדר וזאת מתוך התחשבות במקום העבודה, שכן היעדרות של עובדת לזמן כה ארוך יכול להיות הרסני לעסקים מסוימים והחוק מגלה התחשבות גם בכל. כשהיא מודיעה על ההיעדרות שלה היא חייבת לספק ממצאים רפואיים שיעידו על אמינות דבריה, חתומים על ידי הרופא המטפל שמסביר את הסיבות.

ומה אם המעסיק רוצה לפטר אותה?

אם המעסיק רוצה לפטר את העובדת שנמצאת במהלך טיפולי פוריות, הוא חייב לקבל לשם כך אישור ממשרת התמ"ת. עליו להגיש בקשה בנושא לממונה על עבודת נשים ורק הוא יוכל לאשר זאת בהתאם לנסיבות. הממונה על עבודת נשים ייאשר את הפיטורים רק במידה והוא יבין כי בעל העסק רוצה לפטר אותה בלי קשר לעובדה שהיא נעדרת מהעסק לתקופה ארוכה, בגלל צורך בעובדת אחרת במקומה או להימנע מתשלום ימי הטיפול שלה לפי החוק. במידה והוא ישתכנע בכך, הפיטורים יאושרו. גם אי שקיפות לגבי הטיפולים ומי ההיעדרות וכמובן חוסר אמינות הם עילה לפיטורי העובדת.

התחשבות הדדית היא הפתרון

אם נדמה שהתחום די מסובך וכדאי לא להיכנס אליו אפשר להירגע מהר, כי הרי החוק מסדיר בצורה ברורה ביותר מה צריך לעשות. מבחינת האישה, היא צריכה לגלות שקיפות מוחלטת מול המעסיק, כמו גם בדיקת ימי הזכאות שלה, והמעסיק חייב לגלות סבלנות ולדרוש את כל הממצאים בחשדנות מושכלת.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button