עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

האם המעסיק רשאי לעקוב אחר עובדיו בפייסבוק?

האם המעסיק רשאי לעקוב אחר עובדיו בפייסבוק? ואם כן, באילו נסיבות? המדיה החברתית, ובראשה כמובן הרשת החברתית הגדולה בעולם – פייסבוק, מהוות חלק אינטגראלי בחיים של כולנו. מכיוון שמדובר בפלטפורמות שיתופיות וציבוריות מטבען, ובכאלו בהן כמעט כולנו לוקחים חלק פעיל על בסיס שוטף, עולות שאלות שונות בנוגע ללגיטימיות של חיפוש בפרופילים ובמידע של עובדים ומועסקים, על ידי המעסיקים שלהם. האם מותר למעסיק לחפש מידע אודות מועסק שלו בעמוד הפייסבוק של  אותו מועסק? במידה ומצא מידע רלבנטי – האם הוא רשאי להשתמש בו? האם יזדקק אותו מעסיק ל- ייצוג מעסיקים במקרה בו אותו מועסק יחליט לתבוע אותו?

זכות המעסיק לפטר או זכות המועסק לתבוע?

כיום, נושאים כמו פיטורי עובדים על רקע מידע שהעלו לרשתות החברתיות הוא נושא שעדיין אינו מוסדר באופן מפורש בחוקי העבודה בישראל. במילים אחרות, במידה והמעסיק שלכם מפטר אתכם עקב סטאטוס פרובוקטיבי שהעליתם לפייסבוק, כלל לא ברור האם הוא יזדקק ל- ייצוג מעסיקים כהגנה מפני תביעה שלכם, ובכלל לא בטוח שאתם תוכלו לתבוע אותו בבית הדין לענייני עבודה. על פי המצב הנוכחי יש לבחון כל מקרה לגופו, ואין איסור גורף או מוגדר בחוק על המעסיק מלהתבונן בפעילות שלכם בפייסבוק ולהתרשם ממה שאתם מפרסמים לרעה או לטובה. אם זה פורסם במקום ציבורי ופתוח כמו הרשת החברתית, גם לבוס שלכם יש כמובן גישה למידע הזה, והוא יכול להשפיע על הדעה שהוא מפתח עליכם ועל שיקול הדעת שלו.

לא מומלץ לעקוב אחר מועסקיםתקדימי עבר

למרות שהחוק הישראלי כיום אינו מתייחס במפורש ומגדיר מה מותר ומה אסור בכל הנוגע ליחסי מעסיק – מועסק ומידע המגיע מהרשתות החברתיות, כן ישנם מצבים בהם ברור כי למעסיק אסור לפעול בצורה מסוימת. עבור חלק מהמצבים הללו קיימים גם תקדימים משפטיים.

למשל, על פי תקדים מהשנים האחרונות מומלץ למעסיקים, ולקולגות לעבודה בכלל, לא להיכנס לעמוד הפייסבוק שלכם במידה והשארתם את החשבון שלכם פתוח על המחשב במשרד (וזאת למרות שמדובר לכאורה בטעות שלכם...). תקדימים נוספים בהם ניתן להשתמש דווקא במסגרת ייצוג מעסיקים נוגעים למצבים בהם העובד מפרסם סטאטוסים פוגעניים עבור אנשים מסוימים. במקרים כאלו יכולים המעסיקים להפעיל סנקציות מסוימות נגד אותו עובד.

לסיכום, בין אם אתם בוחנים את הנושא מנקודת המבט של המועסקים או המעסיקים, בין אם אתם שוקלים את צעדיכם כעובדים המגנים על פרטיותם או כבעלי עסק הנזקקים ל- ייצוג מעסיקים עקב תביעה זו או אחרת, חשוב מאוד להבין כי מרבית המעסיקים משתמשים כיו בפייסבוק על מנת לדלות מידע על עובדיהם ועל מועמדים לעבודה, וכי החוק כרגע מאפשר זאת. כדאי לקחת זאת בחשבון כאשר חושבים מה לפרסם, וכאשר אתם מגדירים ומעדכנים את הגדרות הפרטיות בחשבון שלכם...

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button