עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

שמירה על זכויות הנשים במקום העבודה

לשמור על זכויות הנשים במקום העבודה

מצד אחד אנחנו דור מתקדם. ידוע שאישה עובדת כמו גבר, בעלת הישגים כמו גבר, יכולה להגיע לעמדות ניהול גבוהות כמו גבר ואף תקבל בדיוק את אותו השכר כמו גבר. מצד שני, זכויות הנשים במקום העבודה הן עדיין נושא מאוד רלוונטי, ועדיין לא פעם אישה נזקקת לבחון שהזכויות שלה אכן נשמרות ומיישרות קו עם אלו שמיוחסות לקולגה הגברית. כמו כן, אין להתעלם מהעובדה שלנשים יש צרכים מעט שונים. נשים לא פעם נדרשות להיות בבית עם הילדים, להיעדר עקב הריון וכדומה, ועל כן על כל אישה להכיר את הזכויות ששמורות לה. להלן 5 נקודות שראוי להתעכב עליהן:

תנאי שכר

גבר ואישה שעושים את אותו התפקיד זכאים לאותו שכר. פה נציין ש"עבודה זהה" נשפטת בהתאם לגודל האחריות, לרמת הכישורים, למאמץ הנדרש ולסביבת העבודה. עוד ראוי לדעת שאם העובדת מוצאת לנכון, היא יכולה לבקש מהמעביד שיחשוף בפניה מידע שנוגע לרמות השכר של שאר המועסקים, בהתאם לסוגי משרה ודירוג, אם כי ללא פרטים מזהים. מכאן שאם חוששים שהקולגה הגברית מרוויחה יותר, יש לברר ולדרוש איזון.

היעדרות לצורך טיפולי פוריות

לא מעט נשים נעזרות בטיפולי פוריות, פעולה שמצריכה להיעדר מספר ימים מהעבודה. כאן טוב לדעת שאישה שעוברת תהליך פוריות זכאית להיעדר מהעבודה לטובת הטיפולים. לשם כך עליה להודיע מראש למעסיק ולהחזיק אישור מטעם הרופא המטפל. כמו כן, לעובדת מותר לעבור כ4 סדרות טיפולים מדי שנה. מכאן מי שעובדת כ5 ימים בשבוע, יכולה להיעדר כ64 יום בשנה, ומי שעובדת 6 ימים בשבוע, יכולה להיעדר כ80 יום בשנה. עוד נציין שממש כפי שאין לפטר אישה במהלך ההיריון, כך גם אין לפטר אישה שנמצאת בתהליכי פוריות, ואף אין לפטרה כ150 יום לאחר תקופת ההיעדרות מהעבודה. כל זאת כמובן נכון כל עוד האישה הודיעה מראש למעסיק ומחזיקה באישור רפואי רלוונטי.

עבודה לילית

חשוב לדעת שמעסיק אינו יכול לדחות מועמדות של אישה רק כי מטעמים משפחתיים היא אינה יכולה להשתלב במשמרת לילה. כמו כן, מי שכן עובדת משמרת לילה זכאית ל12 שעות מנוחה, ועל המעסיק לספק לאישה שירותי תחבורה מהעבודה ובחזרה מהעבודה, כאשר יש לדאוג למשקה חם בעת ההפסקה ולמקום מנוחה הולם. עם זאת, יש מקומות עבודה שעבורם חוק זה אינו תקף (למשל מקום עבודה כגון מלון, או בית חולים).

הקשר שבין שעות העבודה לבין הריון

בהנחה ואישה בהריון אינה מעוניינת לעבוד משמרות לילה, היא צריכה להיות מודעת לעובדה שמחודש חמישי היא זכאית להימנע ממשמרת לילה, כאשר משמרת לילה מוגדרת כמשמרת שלפחות 2 שעות ממנה נמצאות בין טווח השעות 10 בערב ל6 בבוקר. כמו כן , אישה שנמצאת בחודש ה5 להריונה צריכה לדעת שהמעסיק אינו יכול לדרוש ממנה לעבוד שעות נוספות ולא יכול לדרוש ממנה לעבוד בימי המנוחה, אלא אם כן העובדת מסכימה מיוזמתה ומעבירה למעסיק אישור רפואי.

אין להעביד עובדת בתנאים שמסכנים את בריאותה

נכון שיש לשמור על בריאותם של גברים ונשים כאחד, אך אין לדרוש מנשים שעדיין נחשבות פוריות (עד לגיל 45) לעבוד באזור שבו האוויר מכיל אטרטינט, או שמצוי בו ריכוז גבוה של עופרת, כספית ושאר חומרים מסוכנים, כולל אזורים שיש בהם קרינה מייננת.

מגייסים עזרה מקצועית לשם זכויות הנשים במקום העבודה!

חושבת שהזכויות שלך נרמסו על רקע אפליה מגדרית? במקרה זה יש לבצע בירור ובמקרה הצורך לפנות אל עו"ד לענייני עבודה. פה נציין שחשוב לבצע התאמה מלאה. כלומר ממש כפי שפונים אל עורך דין צבאי שבקיא במשתמטים במקרה של עריקה, כך יש לפנות אל עו"ד לענייני עבודה שמתמחה בזכויות נשים כאשר עומדים מול מקרה של אפליה נשית במסגרת העבודה. שיהיה בהצלחה!

 

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button