עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

פרילנסר עצמאי או שמא שכיר? חשוב לדעת! הכרה ביחסי עבודה מול פרילנסרים

נושאים שחשובים להכיר בהבדלים שבין פרילנסר עצמאי ושכיר

שוק העבודה המודרני מציע רכים ואפשרויות שונות של קבלה ומתן שירותים. הדרך הפופולרית והמקובלת היא של יחסי עובד ומעביד, קרי גיוסו של אדם כעובד שכיר מן המניין לארגון או מקום העבודה אצל המעסיק. לאפשרות זו יש את המשמעויות וההשלכות שלה, לרבות מתן הטבות סוציאליות ותשלומים שונים עבור העובד שחלים על המעסיק (קרן השתלמות, פנסיה, ימי חופשה, דמי הבראה  ועוד). אפשרות נוספת ונפוצה גם כן הינה גיוסו של אדם כ פרילנסר, כלומר עובד עצמאי בעל עסק משלו שמציע את שירותיו למעסיק.

פרילנסר

מה המשמעות של לעבוד בתור פרילנסר מול חברה או ארגון?

מי שבוחר לעבוד בתור פרילנסר עושה זאת מתוך מגוון שיקולים אישיים – אפשרות של עבודה מול כמה גורמים במקביל, קביעת סדר היום ולוח הזמנים שלו ובמקרים רבים גם מתוך הידיעה שבדרך זו הוא יכול להשתכר יותר מאשר לו יעבוד באותו התפקיד כעובד שכיר.
הגדרת מהות היחסים שבין פרילנסר לבין בעל הארגון או החברה שעבורו הוא עובד חשובים ומהותיים, אך ייתכן שבית המשפט יקבע, גם לאחר פרק זמן ארוך, שלמרות מתן השירותים כפרילנסר בעצם היחסים בפועל היו ככאלה של עובד ומעביד ויחייב את שני הצדדים להסתכל כך על יחסי העבודה ביניהם.

הכרה ביחסי עבודה של פרילנסר  אימתי?

חשוב מאד לדעת שמדובר בנושא שהגבולות שלו מטושטשים וכל מקרה נבחן בהתאם לנסיבותיו ולמערכת היחסים בין המעסיק לפרילנסר, בהתאם לקריטריונים שונים שנקבעו בפסיקות בתי הדין לעבודה.
לצורך קביעה האם יש זכאות של העובד לזכויות מכוח חוקי העבודה יש לבחון לעומק את מערכת היחסים
שבין הפרילנסר לבין אותו מקום עבודה. יש לבחון מה נפח הפעילות שקיבל אותו ארגון בלוח הזמנים של העובד, האם העבודה היא חד פעמית או מתמשכת על בסיס קבוע ולאורך זמן, האם עצם פעילותו של עובד מתבצעת במקום פיזי שמוקצה לו על ידי המעסיק או במקום מרוחק ממנו וקיימים עוד מבחנים וקריטריונים נוספים לבחינת קיומם או העדרם של יחסי עבודה . לאור התשובות לשאלות מהותיות אלה – אפשר יהיה לקבוע האם בין העובד העצמאי לבין אותו מקום עבודה התקיימו יחסי עובד מעביד, זאת גם אם בתחילת ההתקשרות הוחלט על ידי שני הצדדים שלא. על בית הדין יהיה לקבוע מה היה טיב ההתקשרות והאם היא מזכה את העובד בהכרה בו כבעובד שכיר, לרבות העברת תשלומים בגין זכויות סוציאליות גם בדיעבד ואפילו לאחר סיום העבודה המשותפת בין הצדדים.

עובדת שנתנה שירותי פרילנסר יוצגה על ידי משרדי ולאחר שהוגשה תביעה בית הדין האזורי לעבודה הכיר בקיומם של יחסי עבודה בין הצדדים וחייב את המעסיק לשלם לעובדת את הפרשי הזכויות הסוציאליות להן היא זכאית מתקופת עבודתה וכן פיצויי פיטורים בגין תקופת עבודתה.

---

לפרטים נוספים ולשיחת ייעוץ בנושא, מוזמנים ליצור קשר בטלפון 054-9575708 או להשאיר לנו את הפרטים שלכם בטופס דרך עמוד צור קשר ואנחנו נחזור אליכם בהקדם.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button