עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

עבירות פליליות בשירות הצבאי מה חשוב שתדעו

עבירות פליליות בשירות הצבאי

בשונה ממה שאנשים לעיתים עשויים לחשוב, עבירות פליליות בשירות הצבאי כן יכולות להשפיע ולהשליך על החיים האזרחיים לאחר השחרור מצה"ל. הנה כמה דגשים שאולי לא הכרתם בנושאים אלו של עבירות פליליות במהלך השרות הצבאי.

שירות צבאי הוא עבודה קשה והיא כרוכה באחריות רבה, בסוגים של אחריויות ואפילו בפיקוד על חיילים בחלק מהמקרים. כאשר עוסקים בפשעים שבוצעו על ידי אנשי שירות קבע או חיילים בסדיר, מערכת השפיטה הצבאית לוקחת בחשבון שהעבירות עשויות להיות מגוונות ושונות האחת מהשנייה. חיילים יכולים לתבוע את מערכת הביטחון בגין מגוון מקרים, בעוד שמערכת הביטחון יכולה להגיש כתבי אישום ותביעות כנגד חיילים ומשרתים בקבע. צריכים עורך דין צבאי בעקבות עבירות בצבא? השורות הבאות עבורכם:

האם עבירה צבאית יכולה להתבצע גם מחוץ לגבולות המדינה?

דבר שחשוב לדעת הוא, שעבירה פלילית בצבא יכולה להתבצע גם מחוץ לגבולות המדינה. במילים אחרות, חיילים יכולים גם להיות נתונים לתביעה פלילית על פי חוקי מדינה אחרת, אם הם היו נוכחים באותה מדינה בעת ביצוע העבירה.

למשל, במקרים בהם חיילים טסים לשליחות צבאית במדינה אחרת ומבצעים באותה המדינה עבירה כזו או אחרת. במקרים אלו, החייל יהיה חשוף לאפשרות של הגשת כתב אישום במדינה הזרה או במדינת ישראל. כך או כך, החייל יצטרך עורך דין צבאי שיסייע לו.

מה חשוב לדעת על עבירות פליליות במהלך השירות הצבאי?

נשיב על שאלה זו על ידי הסבר תחילה מהן עבירות פליליות, ולאחר מכן נדון במה שכדאי לדעת עליהן במהלך השירות הצבאי. עבירות פליליות הן עבירה על החוק, לרוב סוגי עבירות שמאיימות בפגיעה בזולת, בבע"ח, ברכוש ועוד. בעוד שחייל יצטרך עורך דין צבאי או עו"ד משרד הביטחון, אזרחים עשויים להזדקק לעו"ד בדינים פליליים אזרחיים.

עבירות פליליות יכולות להיות מחויבות בחוק הן ברמה המדינית והן ברמה העירונית, כאשר לרוב, העבירות הללו מובילות לעונשים כמו קנסות, מאסר, או אפילו מוות בחלק ממדינות העולם. עוד חשוב לדעת כי, מערכת המשפט הצבאית שונה מבתי משפט אזרחיים ויכולה להיות מעט מבלבלת עבור אלה שמעולם לא שירתו בכוחות מערכת הביטחון. זה לא רק שונה מבתי משפט אזרחיים, מערכת השפיטה הצבאית עשויה להיות גם יותר מורכבת מהאזרחית. לכן יהיה חשוב לאתר עורך דין משרד הביטחון ולהסתייע בו.

כיצד החוק מתייחס לעבירות פליליות בצבא?

בדרך כלל, נהוג להתייחס לעבירות פליליות במהלך השירות הצבאי בכמה הקשרים שונים. בעוד שישנן עבירות הקשורות בשירות ומבוצעות במסגרת הבסיס, ישנן עבירות המבוצעות על ידי אנשי שירות ומתרחשות מחוץ לבסיס הצבאי. שירות צבאי הוא שינוי משמעותי בחיים עבור רוב האנשים. חיילים מגויסים נדרשים להתחייב לכללים נוקשים, אך חשוב להבין את מערכת המשפט ואת הזכויות והחובות הייחודיות של כל חייל וחיילת. עשו זאת, ולא תצטרכו עורך דין צבאי או עו"ד משרד הביטחון.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button