עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

נזקים שעלולים להיגרם כתוצאה מרשלנות מקצועית של רואי חשבון

רואה חשבון נחשב למקצוע אמון וככזה הוא פועל תחת חוקים וכללי אתיקה שונים. פעילותו המגוונת מורכבת ומסובכת ובמהלכה עלולות לקרות טעויות שונות שתגרומנה לנזקים כספיים ואחרים. רואה החשבון יכול למזער את הסכנות כאשר הוא פועל על פי  הכללים הנכונים.  הוא חייב לעבוד תחת רישיון שמושג לאחר לימודים ארוכים ובחינות מגוונות שעליו להצליח בהם. חובת הזהירות שלו נגזרת מסעיפים שונים לחוק רואי החשבון ומסעיפים בפקודת הנזיקין לעניין עוולת הרשלנות. תקנות רואי החשבון כפי שנקבעו במשרד המשפטים קובעות בין היתר: כי הוא אמור להיות בלתי תלוי במבוקר, לבצע את הביקורת בזהירות הראויה ולערוך אותה בהיקף ובדרך בה יוכל לתת חוות דעת מהימנה. תקנות רואי החשבון מפרטות שורה נכבדה של הוראות הנוגעות בנושאים של שמירה על כבוד המקצוע, שירות מקצועי הגון ללא משוא פנים, הימנעות ממעשים או מחדלים הפוגעים באי תלותו, הימנעות מפרסום דו"ח על מבוקר ועוד.

הנזקים הנגרמים ללקוחות ולאנשים אחרים מגיעים ממקרים שונים וניתן לתבוע את רואה החשבון בגינם. במרבית המקרים, התביעות הינן כספיות ונועדו לפצות את הנפגעים על העוולות שקרו להם, אם אמנם קרו. נזקים אחרים הינם פגיעה בשמו הטוב של אדם, נזקים שהובילו להרשעת אדם בבית משפט אזרחי או פלילי בגין עבירות שיוחסו לו ועוד.

מבחר נזקים שעלולים להיגרם מרשלנות של רואי חשבון

ביקורות חשבונות שגויה - יכולה להוביל לקבלת החלטות עסקיות שגויות, לתשלום מיסים מיותר, להחלטה לחלוקת דיווידנדים ומשכורות מיותרות ועוד.

הערכות שווי שגויה - טעויות בהערכות השווי עלולות לסבך לקוח בעסקה גרועה ולגרום לנזקים כספיים ממושכים. קניית חברה שמצבה הכלכלי והכספי אינו טוב עלול לגרור את הרוכש להסתבכות עסקית מיותרת וארוכת טווח עד כדי סיכון עסקו הקיים.  

בדיקות כלכליות שונות – קבלת החלטות עסקיות שגויות.

אי דיווח או דיווח שגוי לשלטונות המס - עלולות לגרום להסתבכויות עם רשויות המס.

תכנון מס לקוי – מניעת רווחים והפסדים כספיים

תשקיף ומאזן שגוי לחברה  - עלול לגרום לקבלת החלטות שגויה, הסתבכות עם רשויות דוגמת השרות לניירות ערך ולהפסדים כספיים.

התמודדות כנגד תביעה

הדרכים להתגוננות בפני תביעות מגוונות. עבודה אחראית, מקצועית ומסודרת תימנע מקרים של רשלנות מקצועית. במידה והוא מקבל חומר ממשרד הנהלת חשבונות יש לוודא כי המשרד פועל באמות מידה מקצועיות ונכונות. הוא יכול לרכוש חבילת ביטוחים שכוללת גם אחריות מקצועית, ובמקרה הצורך, חברת הביטוח תעמיד לרשותו עורך דין המתמחה בתחום תביעות של רשלנות מקצועית. צריך לציין, כי לא כל טעות נחשבת לרשלנות מקצועית ובתי  המשפט מודעים לכך. על  התובע להוכיח באמצעות מסמכים וחוות דעת כי אכן נגרם נזק מוחשי בגין פעולותיו. רואה חשבון אמור לשמור מסמכים וחומר ובאמצעותם להוכיח חפותו. מומלץ לו להיעזר בשירות עורך דין מקצועי  בתחום.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button