עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

מעקב אחר עובדים במקום העבודה - האם זה חוקי?

האם מעקב אחר עובדים במקום העבודה הוא חוקי?

כל מעסיק שואף לעובד האולטימטיבי – אותו אחד שלא מבזבז את הזמן ונותן 100% מעצמו. לעיתים, שאיפה זו גובלת בהטרדת העובד באמצעות מעקב אחרי פעולותיו באמצעות מצלמות נסתרות, קריאת מיילים, תוכנות מעקב שונות ועוד. בואו נבדוק האם מעקב אחר עובדים הוא חוקי או לא.

מעקב – לא רק במקום העבודה

בשנים האחרונות, עם התפתחות המודרניזציה והעידן הטכנולוגי, הפרטיות של כל אחד ואחד מאיתנו נפגעת באופן שגרתי. כך למשל המידע באתרים בהם אנו גולשים נשמר, תמונות שהעלינו לרשתות החברתיות ואף פרסומות מותאמות אלינו ישירות בהתאם לנושאים בהם התענייננו והעלינו בשיחות פרטיות.

הזכות לפרטיות אמנם מעוגנת בחוק היסוד של כבוד האדם וחירותו וגם בחוק הגנת הפרטיות, אך אין הגדרה מדויקת למהות והיקף הפעולות שמהוות פגיעה בפרטיות. ההגדרה הרחבה והמקובלת היא "מטרת הפרט שלא להיות מוטרד על ידי אחרים בנושאים שהם צנעת חייו".

מעקב במקום העבודה

אם לא די במעקב אחרי חיינו הפרטיים המאפיין כמעט כל שימוש באמצעים טכנולוגיים, הרי שבשנים האחרונות אנו עדים לתופעה של מעקב אחרי העובדים במקום עבודתם. התקנת מצלמות אבטחה לדוגמא, המתעדת את התנהגות העובדים, מהווה פגיעה בזכותם לפרטיות.

מצד אחד, למעסיק מתקיימת זכות קניין במקום העבודה הנחשב כרשותו שלו. מצד שני, עומדות זכויות העובד, שהעיקריות שבהן הן כבוד האדם וחירותו והזכות לפרטיות. מעבר לחוק הבסיסי, בתי הדין לעבודה קבעו את הזכות לפרטיות גם בתחום דיני עבודה. כך למעשה, מגיעות לבית המשפט סוגיות של יחסי עובד ומעסיק, בניסיון להכריע בסוגיית קיומה של פגיעה בפרטית. לפיכך, נשאלת השאלה- עד כמה זכאים העובדים לפרטיות במקום העבודה?

מעקב באמצעות חוקר פרטי

לא אחת, האשמה בדבר הפסדים כספיים וטעויות שונות במקום העבודה נופלת על העובדים והמעסיק חש צורך לפעול באמצעות שירותי מעקב של חוקר פרטי. שיטה זו היא אמנם מעט מסובכת, היות ועל פי חוק אסור לבצע האזנות סתר לדוגמא, לעיתים מקום העבודה מתרכז בחלל קטן וקשה שלא לזהות אדם זר ועוד קשיים טכניים שונים.

 

כעובד, חשוב לזכור כי הזכאות לפרטיות עומדת גם במקום העבודה ולכן אם מתקיים החשש כי כתוצאה ממעקבים שונים, באופן פרטי או טכנולוגי, נפגעה זכותכם לפרטיות הרי שסיוע עורך דין דיני עבודה יכול לסייע לכם להבהיר את זכויותיכם ואף פיצויים במידה ומגיעים לכם.

כפי שניתן להבין, סוגיית הפרטיות של האדם בכלל והעובד בפרט, אינה סוגייה אחידה והיא נקבעת על פי פרמטרים מסוימים. מידת הפרטיות משתנה על פי מאפיינים שונים במקום העבודה- יש הבדל בין מידת הפרטיות הקיימת בעמדתו האישית של העובד לבין מידת הפרטיות באזורים משותפים בחלל העבודה.

חשוב לזכור, כי מותר למעסיקים לבצע מעקב אחר העובדים שלהם רק במידה ומטרת המעקב היא לגיטימית. בכל מקרה אחר, עלולים המעסיקים לבצע עבירה פלילית ואף להיחשף לתביעה.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button