עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

מעסיק, דע את זכויות עובדיך

מעסיק, זכויות העובדים חשובות לא פחות מהעסק. מה חשוב לדעת?

רוב המעסיקים בישראל אינם מודעים לכל החוקים והתקנות שמטרתם להגן על זכויות העובד, ויש גם מעסיקים המתמקדים רק בטובת העסק שלהם תוך רמיסת זכויות העובדים. המחוקק הישראלי מעוניין להגן ולשמור על זכויות העובדים לכן הכנסת חוקקה דיני עבודה המסדירים את יחסי הכוחות בין מעסיק לעובד. 

חשוב לזכור כי עובד שכיר אינו שווה כוח לכוחו של המעסיק, לכן זכויותיו עלולות להיות מקופחות. לא מעט סכסוכים היו נמנעים ולא מגיעים לבית הדין לעבודה אם המעסיקים בארץ היו מודעים לזכויות העובדים ופועלים לפי התקנות והחוקים המחייבים. אם אתה מעסיק עליך לדעת את זכויות עובדיך, וכדי לסייע לך הכנו מדריך מקוצר ותמציתי בנושא החשוב.

לחתום על חוזה עבודה מסודר

כדי להסדיר את תנאי ההעסקה של העובד מומלץ להכין חוזה עבודה מסודר ומפורט, עדיף בעזרת עורך דין מקצועי ומנוסה לדיני עבודה וחוזים. אמנם, החוק אינו מחייב את המעסיקים לחתום על חוזה עבודה עם עובדיהם, עם זאת החוזה מחייב את שני הצדדים, מספק הגנה לעובד ולמעסיק, מפרט את תנאי ההעסקה וזכויות מעבר לזכויות הסוציאליות שנקבעו בחוק. כמו כן, החוזה מאפשר למעסיק לקבוע תנאים כמו סיום עבודה, שמירת סודיות, אי תחרות ועוד.

זכויות סוציאליות לעובדים

לכל עובד בישראל יש זכויות סוציאליות המגיעות לו על פי חוק. זכויות העובד הן רבות ומגוונות המעוגנות בחקיקה, לדוגמה זכות לשימוע לפני פיטורים או הרעת תנאים בעבודה, זכות לכבוד ולפרטיות וכדומה.

בנוסף, לעובדים יש זכויות סוציאליות בסיסיות שלא ניתן להתנות או לשנות, גם אם העובד מסכים לכך. בין הזכויות הבסיסיות:

  • שכר מינימום –החוק בישראל מחייב את המעסיק לשלם שכר מינימום כפי שנקבע בתקנות, אי תשלום שכר מינימום מהווה עבירה פלילית.
  • דמי הבראה –לכל עובד מעל שנה אצל המעסיק מגיע דמי הבראה בהתאם לוותק שלו ולהיקף המשרה.
  • חופשות –עובדים זכאים לחופשה כפי שנקבע בחוק, בדרך כלל כ-12 יום בשנה, בהתאם לוותק של העובד והיקף משרתו. יש מצבים בהם העובד יכול לפדות את ימי החופשה בכסף.
  • הפרשה לפנסיה – אחת הזכויות הסוציאליות החשובות ביותר לציבור העובדים, המעסיק חייב להפריש כסף לחיסכון פנסיוני בהתאם לבחירת העובד. הזכות נקבעה בצו ההרחבה החל על כלל המשק. המעסיק והעובד מפרישים לקרן פנסיה, לקופת גמל או לחיסכון פנסיוני אחר, העובד רשאי לבחור את החיסכון הפנסיוני.
  • דמי נסיעות – מעסיק חייב להחזיר לעובד דמי נסיעה, יש מספר אפשרויות לחישוב הנסיעות.
  • דמי מחלה – עובדים זכאים לתשלום בגין תקופת המחלה, כפי שנקבע בחוק. באופן כללי הזכאות לדמי מחלה היא יום וחצי לכל חודש עבודה.
  • שעות נוספות ותשלום על עבודה בשבת וחג – צו הרחבה שפורסם במרץ 2018 קובע כי שבוע העבודה לא יעלה על 42 שעות, למעט עובדים מסוימים כמו רופאים, ובגין שעות נוספות או עבודה בשבת וחג העובד זכאי לגמול עבור השעות הנוספות.

 

צווי הרחבה והסכמים קיבוציים

מעסיקים רבים אינם מודעים לנושא צווי ההרחבה וההסכמים הקיבוציים. בשוק העבודה המקומי יש ענפים רבים בהם הוסדרו תנאי ההעסקה בהסכמים קיבוציים, והמעסיקים מחויבים לתנאים שנקבעו.

 

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button