עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

מהן הזכויות של העובדים שמעסיקם פשט את הרגל

הזכויות של העובדים שמעסיקם פשט את הרגל

פשיטת רגל או פירוק חברה הם שני הליכים לא פשוטים עבור עסק. ההפסדים הכספיים שנלווים לכך, עוגמת הנפש וכל מה שקשור בהליך עצמו מכל הבחינות, הופכים את זה לאתגר של ממש. אבל לצד כל זה, ישנם גם העובדים. עובדי אותה חברה, שלפתע מוצאים את עצמם פעמים רבות מחוסרי עבודה וגם עם חשש שמא הדבר יגרור פגיעה בזכויות שצברו עד כה (כולל תשלום שכר). אז מהן הזכויות של העובדים?  על פי החוק במדינת ישראל, עובדים שמעסיקם פשט את הרגל או מתמודד עם הליך של פירוק חברה, זכאים לקבל תגמול מיוחד מטעם המדינה.

מה זה הליך פירוק חברה וכיצד עובדים יכולים להיפגע מכך

כשמדברים על זכויות עובדים שמעסיקם פשט את הרגל, כדאי להבין תחילה מה הוא הליך של פירוק והאם, או עד כמה, יכולים עובדים להיפגע מכך. אם כן, הליך של פירוק הוא מצב שבו חברה מסיימת את פעילותה ונכסיה או שווים נחלקים בין כל הזכאים (כלומר, אלה שהיא חייבת להם כספים). הליך פירוק חברה נעשה אל מול רשם החברות וכשהוא מסתיים מסיימת גם החברה את חייה, כלומר, נמחקת ברשם החברות. הדבר יכול להיעשות מתוך כוונה ועם רצון מלא, וגם כאשר אין ברירה ולא מתוך רצון וכוונה. כך או כך, עובדים, בשלב זה עשויים להיפגע, ובייחוד בכל הקשור לתשלום משכורתם וכן תשלום עבור כל הזכויות המגיעות להם, כולל פנסיה ותגמולים נוספים.

אילו זכויות ביטוח לאומי מכסה לעובדים עקב פירוק חברה

במקרים כאלה, וכפי שקורה במצבים נוספים, עומדות לרשותם של עובדים זכויות שונות מטעם המוסד לביטוח לאומי. גם כאשר החברה שבה עובדים מתפרקת או פושטת רגל, זכויותיהם של העובדים נשמרות והם יכולים לממשן על ידי פנייה למוסד לביטוח לאומי. בין אם בשל תשלום חוב שכר עבודה, תשלום החוב לקופת גמל או פיצויי פיטורין המגיעים לעובדים, את כל אלה מקבלים העובדים במסגרת גמלה מיוחדת על פי חוק לביטוח הלאומי פרק ח'.

מהי הגמלה ומה היא כוללת

הגמלה המגיעה לעובדים, המתמודדים עם פירוק חברה או פשיטת רגל של החברה, שבה הם עובדים, שווה לכל התשלומים הנדרשים על פי החוק במקומות עבודה, כגון: פיצויי פיטורין, תשלום לקופות גמל וכמובן שכר עבודה. לא אחת קורה כי מעסיקים, בעקבות פירוק החברה, מתמודדים עם מצבים כלכליים לא פשוטים, מה שפוגע ישירות בעובדים שאינם נהנים עוד משכר עבודה שוטף וכל התשלומים האחרים. כדי שאלה, יוכלו להמשיך לקבל את המגיע להם על פי החוק, נכנס המוסד לביטוח לאומי ודואג לשלם זאת.

מהם התנאים ההכרחיים להגשת תביעה כזו

כדי להגיש תביעה להחזר התשלומים, יש לעמוד בתנאים הבאים: המעסיק חייב להיות חברה, אגודה שיתופית, שותפות או עוסק פרטי, והעובד – חייב להיות שכיר שנגד מקום העבודה שבו הוא הועסק הוגש צו לפירוק חברה או פשיטת רגל, או – חבר קיבוץ או אגודה שיתופית, עובד זר או עובד הרשות הפלסטינית או שאירים של אותו עובד שכיר שנפטר, אך זכאי לקבל גמלה זו.

מהו אופן הגשת התביעה

את התביעה לכל אלה, יש להגיש למוסד לביטוח לאומי (דרך האתר או דרך הסניף) ולצרף לכך 12 תשלומי שכר, מכתב פיטורין, תדפיסי חשבון בנק או ייפוי כוח במידה והוא מיוצג על ידי גורם מסוים.

לסיכום,

החברה שבה אתם עובדים עוברת הליך של פירוק או פשיטת רגל? זה הזמן להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בכך, כדי לשמור על מלוא זכויותיכם, המגיעות לכם בשל כך. עורך דין כזה ילווה אתכם לאורך כל תהליך הגשת התביעה וייצג אתכם מול הגורמים הרלוונטיים.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button