עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

מהו נוהל גילוי מרצון

מהו נוהל גילוי מרצון

נוהל גילוי מרצון -  אף אחד מאיתנו לא אוהב לשלם מסים, אבל מה לעשות - אנחנו חייבים. זו לא רשות, אין כאן זכות בחירה - על כל הכנסה או הון שיש לנו, אנחנו חייבים בדיווח ובתשלום מס. עבירות של אי תשלום מס הן בתחום הפלילים, ומעת לעת רשות המסים מאפשרת לאנשים פרטיים ולחברות לדווח על הכנסות לא מדווחות, לתקן את הדיווח, ולשלם את המסים כראוי. ההליך הזה נקרא נוהל גילוי מרצון, והתמורה למי שמתקן את דיווחיו היא כי לא יופעלו נגדו הליכים פליליים. 

גילוי מרצון 2019

בעבר ערכה רשות המסים מבצעי גילוי מרצון ובסוף שנת 2017 הודיעה על חזרת ההליך לתקופה של שנתיים כפי שהיה בעבר. וכך, עד 31 בדצמבר 2019, קיימים שני מסלולים אפשריים עבור החייבים: הליך רגיל והליך מקוצר. מכיוון שנשארה פחות מחצי שנה לסיום ההליך, כדאי למהר ולבחון האם אתם יכולים להשתתף בהליך ואיזה מסלול מתאים לכם. 

על פי הנוהל, נישום יוכל להצהיר על הכנסות שלא דווחו ולגלות את נכסיו ולשלם את המס הנגזר מהם, כל עוד הוא עומד בתנאים מסוימים. שתי דרישות מרכזיות כדי להשתתף בהליך הוא כי הגילוי יהיה מלא ושהעבירה בוצעה בתום לב, כן כי במועד הפנייה לא נפתחה בדיקה או נערכה חקירה ברשות המסים בעניינו של הנישום.

מי יכול להשתתף בהליך גילוי מרצון?

למעשה ההליך פתוח בפני כל אזרח שעבר עבירות מהותיות על חוקי המסים, כלומר כל חוק שמופיע בפקודת מס הכנסה, בחוק מע"מ, בחוק מיסוי מקרקעין, בפקודת המכס, בחוק מס קנייה ועוד. גם עבירות על חוק איסור הלבנת הון נכללות כאן, ובתנאי שמדובר בעבירות מס. ההליך פתוח גם לאזרחים פרטיים שלא דיווחו, כמו למשל: 

  • בעלי דירות שלא דיווחו על הכנסותיהם משכר דירה.
  • בעלי דירות או נדל"ן בחו"ל שלא מדווחים על ההכנסות משכירות או רווחי מכירה.
  • עובדים שביצעו עבודות ללא הצהרה על ההכנסה, ב"שחור", או "מתחת לשולחן.
  • אזרחים או בעלי עסקים שבצעו עסקאות בחו"ל ולא דיווחו עליהן.
  • תושבי ישראל שביצעו רילוקיישן ולא מדווחים על הכנסותיהם בחו"ל.
  • בעלי חשבונות בנק בחו"ל או כל מי שמחזיק כסף בחו"ל מתוך הנחה שרשות המסים לא תגלה ולא תגיע אל הכספים הללו.

אם כבר קיימת חקירה בעניינכם, או שכבר הגשתם בקשה לגילוי מרצון בסבב הקודם, אינכם יכולים להגיש בקשה לגילוי מרצון שכן ההנחה היא שהפעם לא מדובר בעבירות שנעשו בתום לב אלא בניסיון לחמוק מתשלום. 

כדאי לזכור כי ישראל חתמה על אמנות עם מדינות ה-OECD הכוללות שיתוף מידע, כך שבניגוד לעבר, אם יש לכם חשבונות במדינות הללו - לרשות המסים יש נגישות למידע עליהם. הליך גילוי מרצון יאפשר לכם להתוודות על ההכנסות הללו ולסגור את החוב לרשות המסים ללא תיק פלילי וללא קנסות עתק, אך לפני שמגישים בקשה שכזו ראוי להיוועץ בעורך דין מומחה בתחום, שיוכל לוודא שבקשתכם תתקבל ללא חשש להפללה עצמית. 

עו"ד לוטם מסיקה מתמחה בייצוג מעסיקים בכל הקשור להתנהלות מול הגופים האחראים בנושא.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button