עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

כל מה שצריך לדעת על עבודה ומילואים

עבודה ומילואים כיצד זה הולך ביחד? זומנתם למילואים? לא בטוחים מה הזכויות שלכם כעובדים, האם ניתן לפטר אתכם עקב כך ומתי אפשר לקבל דחיה או פטור? המשיכו לקרוא, ותקבלו את כל התשובות!
בתור התחלה, כדאי לדעת שמשרתי המילואים נחלקים לשלוש קבוצות: שכירים, עצמאים וכאלו שהם לא שכירים ולא עצמאים. לכל אחת מהקבוצות האלו תנאים קצת שונים ואופי חישוב שונה של הגמול המתקבל עקב שירות המילואים. 

עבודה ומילואים - שכירים

עובדים שכירים שיצאו לשירות מילואים זכאים לתגמול השווה למשכורת שלהם. כדי לחשב את התגמול, לוקחים את סכום המשכורות בשלושת החודשים לפני שירות המילואים (כולל פרמיות ושעות נוספות). את הסכום מקבל חייל המילואים מהמעסיק שלו, וביטוח לאומי ישיב את הסכום למעסיק. 

חשוב לציין כי על פי חוקי עבודה (דיני עבודה) שאוסר על מעסיק לפטר עובד בשל שירות מילואים, ומשרד הביטחון מעניק סיוע משפטי לאדם הסבור כי פוטר בשל סיבה זו. שימו לב כי עובד שקיבל צו קריאה לשירות מילואים מחוייב להודיע על כך למעסיק שלו בתוך זמן סביר. 

אם התזמון של המילואים לא מתאים, ניתן לפנות לוועדה לתיאום מילואים (ולת"ם), שמטרתה לצמצם את הפגיעה במשק בעקבות יציאה למילואים. הועדה דנה במקרים שונים וקובעת האם צרכי המשק עדיפים על צרכי הצבא - ונותנת דחיה לפי זה. כמו כן, חיילים שהתחילו עבודה חדשה, רשאים לבקש קיצור או דחיית שירות.

עצמאיים


תגמול לעצמאיים נקבע גם כן לפי ההכנסה הממוצעת (ברוטו) בשלושת החודשים שקדמו לשירות. עצמאיים יכולים להגיש את התביעה לתגמול דרך האינטרנט, והם נבדקים באופן מיידי דרך מאגרי המידע של ביטוח לאומי. 

גם עצמאיים יכולים להגיש בקשה לולת"ם ולבקש דחיה, כל עוד ביקשו זאת עד 30 יום לפני מועד תחילת המילואים וכן תקופת המילואים ארוכה משישה ימים. אם תקופת המילואים קצרה יותר, יש להגיש את הבקשה למשרד הקישור של היחידה. בנוסף, עצמאיים יכולים לבקש דחיית מועד של הגשת דו"ח המע"מ התקופתי במידה והיו במילואים.

פטור מילואים

לעיתים ניתן לקבל פטור ממילואים, פטור זמני או צמצום השירות. אם אתם רוצים לקבל פטור מילואים, אתם חייבים סיבה ראויה. ישנן כמה סיבות כאלו - כמו בעיה רפואית, גיל, הריון ופטור להורה שכול. במקרים מסוימים (כמו גיל) אין בעיה לקבל את הפטור, אך במקרים אחרים (כמו מצב רפואי) תידרש החלטה של ועדה, ולעתים כדאי להתייעץ עם עורך דין.

ישנן גם סיבות שיכולות לזכות בפטור זמני בשל נסיבות חייו של החייל - למשל מצב רפואי זמני, חיילים העוברים טיפולי פוריות, אבל, חיילים שנמצאים בחו"ל לתקופה ממושכת, ואפילו לחץ בעבודה או תקופת מבחנים.
את הבקשה לשחרור ממילואים, קיצור, דחייה, הקדמה ועוד יש להגיש באמצעות טופס 58. שימו לב כי אם לא תתייצבו לשירות מילואים בלי פטור מאושר עלולות להיות לכך השלכות משפטיות חמורות.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button