עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

חזרה לשגרת עבודה בעידן הקורונה - מה שעובדים צריכים לדעת

משבר הקורונה שינה את חיינו וכן שינה את האופן בו מועסקים עובדים רבים. חלק ממקומות העבודה הצליחו לשמר את העובדים שלהם משום שהם הוגדרו כמקומות עבודה חיוניים, אחרים המשיכו להעסיק את עובדיהם מהבית. אך למרבה הצער, רבים נאלצו לעזוב את מקום העבודה והוצאו לחל"ת - חופשה זמנית ללא תשלום.

בימים אלה המשק מתחיל להתאושש ולהראות סימנים של חזרה לשגרת פעילות. יחד עם החזרה לשגרה העסקים השונים יחזרו לפעול וכך בתקווה העובדים ישובו למקומות עבודתם.

במאמר זה יוצגו שאלות שונות אשר יכולות להתעורר בעת חזרת המשק לשגרת עבודה בעידן הקורנה בארץ -


הקורונה

עובדים שהוצאו לחל"ת ומתבקשים לחזור לעבודה

במידה והעובד מתבקש על ידי המעסיק לחזור לעבודה – עליו להתייצב בעבודה בהתאם לדרישת המעסיק. עובד אשר מסרב לשוב לעבודה ייחשב כעובד שהתפטר מעבודתו.

בעניין זה יצוין כי יש לבחון כל מקרה ונסיבותיו הספציפיות. היות ואם מדובר בעובד אשר מצוי בקבוצת סיכון יש לבחון אפשרות לאפשר את חזרתו לעבודה במתכונת אשר לא תהווה עבורו סיכון (כגון עבודה מהבית).

עובדים שמתבקשים לחזור בהיקף משרה מוקטן – האם מדובר ב-"הרעת תנאים"?

על פניו, עפ"י החוק ופסיקת בתי הדין לעבודה, שינוי תנאי העסקה של העובד מהווה "הרעת תנאים" המצדיקה התפטרות בדין מפוטר בהתאם לחוק פיצויי פיטורים.

אולם, היות ומדובר בתקופה רגישה בה המעסיקים חוו טלטלה לא פשוטה בעסק שלהם ומעוניינים להחזיר את העסק לפעילות באופן מדורג, יתכן ובתי הדין לא יראו בכך הרעת תנאים. יש לבחון כל מקרה בהתאם לנסיבותיו ולא ניתן לתת כלל אצבע בשלב זה עד שיתקבלו פסיקות ביה"ד בנושא בעתיד.

עובדים שהוצאו לחל"ת

לאור מצב החירום במשק עובדים שהוצאו לחל"ת זכאים לתשלום דמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי, וזאת בתנאי שהעם עומדים בקריטריונים שנקבעו על ידי המוסד לביטוח לאומי ושיש להם זכאות לתשלום דמי אבטלה.

האם חובה לקיים לעובד שיחת שימוע לפני הפיטורים גם בתקופה זו?

בהחלט כן! על המעסיק חלה חובה לערוך לעובד שיחת שימוע זאת בייחוד לאור המצב הכלכלי והתעסוקתי במשק אשר נגרם כתוצאה ממשבר נגיף הקורונה.

כיצד המעסיק יכול לבצע שימוע אם יש סגר / אם העובד נמצא בבידוד?

חשוב לזכור שגם במקרה של פיטורים בעקבות משבר הקורונה, עדיין חובה לבצע שיחת שימוע. ניתן לבצע את השימוע באמצעות הטלפון, באמצעות שיחה בווידאו בתוכנות כמו "זום" או תוכנות אחרות.

האם על המעסיק לתת לעובד הודעה מוקדמת לפני פיטורים גם בתקופה זו?

עפ"י חוק מעסיק חייב לתת לעובד הודעה מוקדמת לפני פיטורים וזאת בהתאם לוותק עבודתו ולמתכונת תשלום שכרו (חודשי / שעתי).

במידה והמעסיק לא יכול ו/או לא מעוניין להשיב את העובד לעבודה לתקופת ההודעה המוקדמת על המעסיק לשלם לעובד את תמורת ההודעה המוקדמת בתשלום כספי (חלף הודעה מוקדמת).

לסיכום, מדובר בתקופה לא פשוטה ומאתגרת עבור מעסיקים ועובדים רבים. אם אתם מרגישים שנפגעתם / פוטרתם שלא כדין או בחוסר תום לב מומלץ להיוועץ בעורך דין מומחה בתחום.

---

לתשומת לב הקורא - התוכן מאמר מהווה מידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין!

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button