עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

חוות דעת אקטוארית בהקשר של דיני עבודה

חוות דעת אקטוארית והקשר שלה למשפט דיני העבודה

יש סיכוי טוב שמעולם לא שמעתם על חוות דעת אקטוארית ובטח לא על האקטואר בעצמו, אך התפקיד שלו הוא אחד החשובים ביותר שיש. הוא משפיע על תחומים רבים בעניינים כלכליים ואחד התחומים שבהם סביר להניח שעוד יש סיכוי סביר שתפגשו אותו, הוא בבית המשפט לענייני עבודה. מהי חוות דעת אקטוארית ומתי היא נחוצה? ולמה היא כזו חשובה? זה הזמן לענות על כל השאלות.

חוות דעת אקטוארית

מה זה אקטואריה ומי הוא האקטואר?

אקטואריה היא אחד התחומים המסובכים ביותר שיש ואם אתם מגלים סימני שאלה רבים לגביהם, אתם כמו רוב חלקי האוכלוסייה. אקטואריה היא תחום שמלקט נתונים שונים לגבי סוגיה מסוימת שעומדת במחלוקת, ומציגה תוצאה מספרית שמהווה סכום פיצוי מסוים. לא מדובר על מתמטיקה פשוטה כיוון שתחום האקטואריה מתעסק עם משוואות שאין בהם את כל הנתונים, והנעלמים בהם צריכים להיות מושלמים לפי ניהול סיכונים וסטטיסטיקות. האקטואר הוא זה שאמון על התוצאה המספרית שיכולה להיות רלוונטית לחברות ביטוח, הלקוחות שלהם, חברות, עובדים ועוד רבים.

מהי חוות דעת אקטוארית?

כאשר עולה סוגיה מסוימת בבית משפט, כאשר אדם או גוף מסוים תובע אדם או גוף אחר, עולה הצורך להציג בבית המשפט את הדרישה של הצד התובע שלרוב תהיה דרישת פיצויים. דרישה בעבור פיצויי פיטורים חייבת להיות מספרית באופן טבעי, ולא רק שהיא חייבת להיות מדויקת היא גם חייבת להיות מנומקת ומוכחת. במצב כזה נכנס לתמונה האקטואר שמספק חוות דעת אקטוארית ומסביר בדיוק מדוע הסכום צריך להיות כזה וכזה ומנים הוא הסיק את כל הנתונים שהובילו אותו לחישוב. כמובן שניתן לחלוק על חוות הדעת הזו והשופט יקדיש שיקול דעת רב לסוגיה.

כיצד קשורים דיני עבודה לאקטואר?

חוות דעת אקטוארית יכולה להיות מסופקת גם לטובת מעביד מסוים, בעיקר אם הוא רוצה לתבוע שותף עסקי או גוף עסקי אחר שעמו הוא סחר, אך בדיני עבודה עיקר התביעות הם מצד העובדים, עובד שפוטר ממקום עבודה רוצה לקבל את מלוא הפיצויים שמגיעים לו לפי החוק אך הפיצויים לא מסתכמים רק בחישוב שנות הוותק שלו והשכר שלו. החישובים צריכים לכלול גם נתונים שאינם ברורים כמו למשל הכסף שהיה צריך להיות מופרש לקרן הפנסיה שלו כמו לשאר קרנות החיסכון כגון קופות גמל, ביטוח מנהלים, קרן השתלמות וכולה. בעניינים כאלו האקטואר נכנס לתמונה ומחשב.

באלו גורמים יתחשב האקטואר?

  • חוות הדעת של האקטואר חייבת להיות אובייקטיבית לחלוטין למרות שהוא מספק אותה לצד אחד בדיון, כמו כל חוות דעת אחרת מכל תחום. אחד הגורמים שמשפיעים על חוות הדעת היא השוואת שני המצבים לפני ואחרי, כאשר האקטואר צריך להבין מה היה מצבו של העובד לפני שהוא פוטר ומה היה יכול להיות מצבו במידה ולא היה מפוטר. כך הוא יכול לקבל הערכה טובה יותר מה צריך להיות גובה פיצויי פיטורים וכמה כסף למעשה הפסיד באמת.
  • לכל עובד מגיע זכויות אך פיטורין של עובד לא משפיעים רק על העובד עצמו אלא גם על בני משפחתו. לכן האקטואר צריך לבחון כיצד השפיעו הפיטורים שלו על שאר בני המשפחה בנוגע לענייני מס, זכויות סוציאליות וכולה. לעתים ההשלכות של עניין זה יכולות להגיע לסכומי כסף לא מבוטלים והפיצויים יכולים לצמוח משמעותית.
  • עוד עניין חשוב שאי אפשר להתעלם ממנו הוא מעניק הפרישה שלו. כל עובד שמגיע לגיל פנסיה מקבל מענק פרישה וכשמפטרים אדם מסוים המענק הזה נפגע, כיוון שתקופה מסוימת, שיכולה להיות ארוכה מאוד, הוא צפוי לא לעבוד. במצבים כאלו האקטואר ייחשב מה ההפסד של מענק הפרישה ויחשיב זאת פיצויי שצריך לקבל העובד.
לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button