עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

זכויות של עובדים בענף הבנייה

על זכויות של עובדים של קבלנים רשומים ולא רשומים

כמו לכל עובד במשק הישראלי, גם לעובדים בתחום הבנייה ישנן זכויות שמייחדות את הענף הזה. מלבד נושאים כמו שכר, חופשות ומחלה, זכויות של עובדים שהם קבלנים או עוסקים בבניין – נוגעות גם בנושא הבטיחות והתאונות, העלולות להתרחש במסגרת התפקיד ולמרבה הצער אכן עלו לכותרות לא מעט, בשנים האחרונות. מדובר בעיסוק עם פוטנציאל גבוה לסיכון של חיי אדם ולפציעות, בשל כך ישנה חשיבות שכל עובד יבין מהן האפשרויות העומדות לפניו אם הוא נקלע לסיטואציה דומה ולמה הוא זכאי בכלל, כל עוד הוא עובד בתחום זה.

זכויות של עובדים בבנייה – מידע כללי

כאשר רשם הקבלנים מבצע רישום קבלן שיפוצים הוא למעשה מאפשר לבעל המקצוע לעסוק בתחום הבנייה, אך בהיקף גדול יותר של כספים ובפרויקטים שעד כה לא היה מורשה לפקח עליהם. באופן טבעי, כאשר מדובר בפרויקט בנייה עצום ומורכב, מעורב בכך גם ניהול של עובדים רבים וכן לקיחת סיכונים גדולה יותר. חשוב לכל מנהל עבודה ובפרט קבלן רשום, לדעת כיצד לשמור על זכויותיהם של עובדיו ולהבטיח להם תמורה מלאה לעבודה שהם משקיעים.

תחום הבנייה כולל מגוון של תפקידים, של אנשי מקצוע שבפרויקט גדול כמו הקמת בניין רב קומות, כאשר לכל אחד מהם יש את המשימות שלו וכולם זכאים לקבל את המגיע להם: שכר הוגן המותאם לדרישות החוק, תנאי עבודה נאותים, שמירה על בטיחות בסביבת העבודה וחופשות מיוחדות או ימי מחלה. קבלנים שאינם רשומים זכאים כמובן גם הם לכל הנושאים הללו, אך הסיכונים שקיימים במסגרת עבודתם – ייתכן שיהיו שונים מעט. כמו כן, שכר העבודה של עובד שאיננו מנהל עבודה, או שהוא עובד שיפוצים שאיננו קבלם רשום – יהיה נמוך מעמיתיהם הבכירים יותר.

זכויות הנוגעות לבטיחות בעבודה

ישנם כללי בטיחות במסגרת עבודות בנייה, המחייבים כל מנהל פרויקט והם כוללים הוראות כגון שימוש בפיגומים, עבודה בגובה רק עם הציוד המגן המתאים, שימוש בכלי רכב תעשייתיים רק על ידי נהגים מוסמכים ועוד. כאשר מתרחשת תאונת עבודה במסגרת פרויקט בנייה, חשוב להבין אם הסביבה עמדה בתנאי החוק לבטיחות בעבודת בנאות ולהבין מי נושא באחריות לכשל.

יתרה מכך – בפרויקטים גדולים שבהם משתתפים יותר מחמישים עובדי בניין שונים, לרבות קבלני משנה, מנהל העבודה שהוא הקבלן הראשי – נדרש להציג תוכנית בטיחות, שתסייע לניהול הנושא באתר הבנייה וכדי להגן על כל הנוכחים במקום בזמן העבודה. למעשה, זוהי זכותו של כל עובד במסגרת פרויקט כזה, לעבוד תחת ההנחיות המצויות בתוכנית הבטיחות.

זכויות מיוחדות של עובדי בניין שאינם ישראלים

עובדים הנמנים על קבוצות מיעוט, למשל פלסטינים שיש להם היתרי לינה בישראל או עובדים זרים אחרים, זכאים לקבלת זכויות מסוימות אף על פי שהם לא מחזיקים תעודת זהות כחולה. חשוב להבין כי העסקה של עובד המשתייך לקבוצה כזו, מחייבת מתן שכר הולם וכן מזכה בביטוח בריאות בישראל.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button