עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

זכויות עובדים – הרעת תנאים

מהן זכויות עובדים במקרה של הרעת תנאים?

אחד התחומים המתקדמים ביותר בכל מה שקשור לזכויות אדם ואזרח, קשור לנושא של זכויות עובדים. לא מדובר רק על התקדמות שבוצעה לאורך מאות שנים, התקדמות טבעית מן הסתם, אלא אפשר לראות התקדמות בנושא זה, בלא מעט מדינות, גם בשנים ספורות, כלומר, אם נבחן את הזכויות של העובדים לפני עשר או חמש עשרה שנה לעומת היום, נגלה התקדמות בהיבטים שונים, הן פרסונליים והן באופן כללי, בהגדרה של עובדים כקבוצה.

אחת הדוגמאות לכך היא המאבק בהרעת תנאים. מצב של הרעת תנאי עבודה הוא מצב מוכר בסיטואציות רבות. בעלים של עסק מחליט לפגוע בתנאים ובזכויות של העובדים שלו, מתוך מחשבה שכך הוא יוכל להקל על עצמו מבחינה כלכלית, כך הוא יכול להפחית עלויות, לעיתים זה גם קשור לעובדה שהוא רוצה להעניש עובדים או להרתיע אותם על מנת שלא ינהגו בצורה שעלולה לפגוע בעסק וברווחיו.

אנחנו יכולים לראות מצבים של הרעת תנאי עבודה כמעט בכל תחום שהוא. זה יכול להיות ידי ביטוי בקיזוז במשכורת באמתלות שונות, ביטול הטבות שבעבר ניתנו ואף היו חלק מחוזה העבודה, קיזוז בשעות העבודה באופן מכוון או להיפך, מצב בו העובד נשאר יותר ממה שהוא אמור להישאר, זה יכול גם לנבוע ממצב של פגיעה בתנאי העבודה בשטח, כלומר, במקום שהעובדים יעבדו בסביבה נקייה, נוחה ונעימה, המעסיק מחליט שלא לטפל בבעיות קיימות ופשוט לגרום לעובדים שלו לעבוד בסביבה מאוד לא נעימה.

כל הסיטואציות הנ"ל, הן כאמור הרעת תנאי עבודה ופגיעה בדבר זכויות עובדים. העניין הוא שיש לא מעט עובדים שחוששים לדווח על כך, חוששים להתלונן, מתוך מחשבה שאם הם יעשו כך, הם עלולים לאבד את מקום העבודה שלהם. אך זוהי זכותם המלאה, ולא רק זה, אסור לבעלים לפטר אותם על כך, וגם אם יחליט לעשות זאת, עליו לשלם להם פיצויים מלאים.

כיצד מתלוננים על הרעת תנאי עבודה

יש כמה אפשרויות, אם מדובר בעובדים מאוגדים, הם יכולים לעשות את זה דרך ארגון עובדים, דרך הוועד של העובדים במקום. אם לא מדובר בעובדים מאוגדים, הרי שניתן לפנות אל עורך דין ולהגיש תלונה, ישנן גם עמותות שונות שמציעות שירותים משפטיים לעובדים וניתן לפנות אליהן ולהגיש תלונה דרכן.

כמובן שיש דרך נוספת לעלות את העניין למודעות וזה דרך התקשורת, נכון לעשות את זה במידה וזה מקום עבודה גדול, רשת או מקום שמקבל מענקים מהמדינה, ואז אותה הרעת תנאים עלולה לפגוע ביכולת של המקום לקבל את אותם מענקים או שהמדינה תצטרך להקפיד על כך שהמעסיק יחזיר את התנאים למצבם הראשוני.

חשוב לומר, לעובדים יש זכויות, אסור לפגוע בהם, וכל הרעה בתנאים שקבועה בחוק בתחום של זכויות העובד מהווה עבירה ומעסיק שעושה זאת צפוי להיענש בהתאם.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button