עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

זכויות בעלי מוגבלויות בעבודה

בעלי מוגבלויות מתמודדים עם אתגרים שונים במהלך החיים, אחד האתגרים העיקריים הוא הקושי להשתלב בשוק העבודה. הקושי לא פעם נובע מאתגרי תפקוד כאלו ואחרים, אך בהמון מקרים, המעסיקים היו אלו שהערימו קשיים, מה שגרם לשיעור התעסוקה הנמוך של בעלי מוגבלויות.

עמדת המעסיקים היא שלאנשים עם מוגבלות אין את הכישורים הנדרשים מהמון בחינות, בין אם מדובר בידע או במיומנות בתחום, בין אם אלו כישורים חברתיים "לקויים", בין אם אלו קשיים רגשיים המקשים להתמודד עם לחצי העבודה כראוי, קשיים לעמוד במשימות או ברכישת מיומנויות חדשות ועוד.

אז איך מתמודדים עם האתגרים? באמצעות החוק

אין ספק שלאורך השנים בעלי מוגבלויות נאלצו להתמודד עם אפליה, כמו גם עם דעות קדומות, מה שהקשה עליהם במידה רבה להגשים את הפוטנציאל התעסוקתי שלהם. עם זאת כיום, קיימת הרבה מודעות לאתגרים השונים של עובדים עם מוגבלויות ושל מעסיקים כאחד, ולכן המדינה החליטה לחוקק חוקים אשר מגדירים את הזכויות של בעלי מוגבלויות, כמו גם את החובות של מעסיקים, כך שלאנשים עם מוגבלות יש יותר הזדמנויות תעסוקתיות בנמצא ושילוב בעלי מוגבלויות בשוק העבודה הפך לנושא שבשגרה.

מהן הזכויות של בעלי מוגבלויות בעבודה?

בעלי מוגבלויות זוכים להמון זכויות בתחומים שונים, לרבות בתחום התעסוקה. כך למשל ישנו איסור על אפליה ועסקים מחויבים בתקן מסוים של אנשים בעלי מוגבלויות בין שורותיהם. כחלק משילוב עובדים אלו בשוק העבודה מוטל על בעלי עסקים להתאים את בית העסק לצרכים ספציפיים כדי שסביבת העבודה תהיה הרבה יותר נגישה ובעלי המוגבלות יזכו לנקודת פתיחה שווה.

זכויות עובדים נוספות הן תכניות לשילוב בשוק העבודה אשר מלוות את בעלי המוגבלות לכל אורך הדרך, החל באפיון צרכים ורצונות, דרך מתן הכשרה וקורסים לרכישת מיומנויות ועד מציאת מקום תעסוקה בפועל, ועזרה בהשתלבות.

מעבר לכך ישנם מסלולי סיוע כאלו ואחרים, מדריכים, תכניות לצעירים ושלל עסקים שפותחים את דלתם וליבם ומאפשרים לאנשים עם מוגבלות לעבוד בתנאים הולמים ולקבל שכר כמקובל בשוק.

מהי החשיבות של שילוב אנשים עם מוגבלות בשוק התעסוקה?

העסקת אנשים עם מוגבלות חשובה ויש לה המון יתרונות, לכל הצדדים המעורבים. עבור עסקים, המאמץ להתאים את מקום וסביבת העבודה משתלם גם מבחינה כלכלית ופותח את העסק לשווקים חדשים ונרחבים, מה גם שמהלך שכזה מועיל לתדמית החברה במידה רבה. עבור בעלי המוגבלות, כניסה לשוק העבודה מאפשרת להם להתקיים בכוחות עצמם, להתעצם, לממש את הפוטנציאל האישי והתעסוקתי ולהפוך להרבה יותר עצמאיים.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button