עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

הטרדות מיניות בעבודה וחובת המעסיק במקרים אלו

הטרדות מיניות - חובת המעסיק למניעתן ולטיפול במקרה הצורך

לצערנו התופעה המכוערת של הטרדות מיניות בעבודה קיימת גם בימינו. התנכלות של מעסיקים על רקע מיני תוך ניצול יחסי מרות, או אפילו הערות מיניות בוטות מצד עובדים זוטרים כלפי עובדות. בכדי לצמצם המקרים הללו, נקבעו תקנות בחוק למניעת הטרדה מינית. כמו כן נקבע גם הטיפול במי שנתפס כמטריד מינית והבהרות בנושא האחריות של המעסיק במקרים אלה.

הטרדות מיניות בעבודה

בכל מקום עבודה המניעה והטיפול במקרים של הטרדות מיניות חייב להתקיים כדבר שבשגרה. מעסיק שלא פועל עפ"י התקנות המוגדרות בחוק עשוי למצוא את עצמו עומד בפני כתב אישום וכל מה שמשתמע מכך. תשלומי קנסות, פיצויים ואפילו האפשרות להגיש נגדו תביעה אזרחית בגין אי עמידה בתנאי החוק.

מעשים המוגדרים כהטרדה מינית בעבודה

קיים פירוט בחוק שמגדיר בדיוק מה נחשב ומה לא נחשב הטרדה מינית. כמובן שמקרים כמו ניצול יחסי מרות, סחיטה בעבור ביצוע פעילות מינית, פרסומים של סרטונים או תמונות אינטימיות יחשבו להטרדה מינית. אך גם מקרים "פשוטים יותר" כגון: הערה מילולית מינית גסה שחוזרת על עצמה (בעיקר אם הגורם המוטרד ביקש להפסיקה) עשויה להחשב הטרדה מינית לכל דבר ועניין.

מרבית הדיווחים על הטרדות מיניות מגיעות מהמגדר הנשי. אחת הבעיות המרכזיות שחוות נשים לאחר שהגישו תלונה בדבר הטרדות מניות, הן התנכלויות ואיומי פיטורין בעקבות חשיפת המקרה. במקרים של פגיעה ב- זכויות נשים בעבודה ו/או אפליה בעובד בשל זהותו המינית, יכולה אף להחמיר את העבירה והדין עליה עשוי להיות אפילו כבד עוד יותר.

מניעה וטיפול בהטרדות מיניות מצד המעסיק

על המעסיקים חלות תקנות והוראות ברורות כיצד לנהוג במקרים של הטרדות מיניות. באם לא יפעל על פי אותן הוראות ותוגש תלונה נגדו, הוא עשוי למצוא את עצמו שוכר את שירותיו של עורך דין בעבור ייצוג מעסיקים בכדי "לצאת מהבוץ" שאליו נקלע. על כן תמיד כדאי "להקדים תרופה למכה", להכיר את התקנות ולפעול על פי ההוראות.

ראשית, על המעסיק ליידע את כל הדרגים מהעובדים הפשוטים ועד סגל המנהלים כי חל איסור מוחלט בדבר הטרדות מיניות במקום העבודה. לצורך כך ישנו תקנון המפרט בדיוק את הכללים והאיסורים בנושא. התקנון עשוי להיות מופץ לעובדים בצורות שונות בהתאם לכמות העובדים שבמקום העבודה. בנוסף על המעסיק לאפשר לכל העובדים גישה פשוטה ונוחה למסור עדות במקרה של הטרדה לגורם מוסמך במקום העבודה.

מכיוון שנושא ההטרדות המיניות בעבוד הינו נושא רגיש ושניתן לפרשנות רבה בעבור כל סיטואציה, מומלץ לכל מעסיק שנתקל במקרה שאינו בטוח לגביו, להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה מוסמך. בדיקה עניינת של כל מקרה לגופו תוכל להבטיח למעסיק שיפעל בצורה נכונה כפי שהחוק מחייב.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button