עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

החוק מגן עלייך - פיטורים לאחר חופשת לידה

נשים רבות אשר בונות לעצמן קריירה בתחום כלשהו פוגשות באפליה של ממש אשר פוגעת בקריירה שלהן כאשר הן נכנסות להריון ויולדות. עבור מעסיקים רבים, העסקתה של אישה מתחילה להיות פחות נוחה כאשר אותה אישה נכנסת להיריון, יוצאת לחופשת לידה וכו', וכך לא מעט מעסיקים מעדיפים "להיפטר" מאותה עובדת. למרבה המזל, כבר משנות החמישים קיים בארץ (כמו גם במרבית המדינות המפותחות בעולם) חוק בדבר זכויות נשים בעבודה. חלק מחוק זה בא להבטיח את זכויותיהן של נשים במקום העבודה לאחר חופשת הלידה.

זכויות עובד/ת בהריון ובחופשת לידה - הפקה של משרד הכלכלה והתעשייה

איסור לפיטורי נשים בעקבות היריוןחוק זכויות נשים בעבודה

סעיף 9 לחוק המדובר, אשר חוקק בשנת 1954 ונקרא "חוק עבודת נשים" מבטיח את זכותה של אישה אשר נכנסת להיריון, יולדת וחוזרת מחופשת לידה, לחזור למקום עבודתה. כמובן שגם מצב זה פותח פתח לאפליה ולפיטורים לא מוצדקים, שכן מעסיק אשר מעוניין לפטר עובדת עקב יציאתה לחופשת לידה יכול להמתין פשוט עד לחזרתה ולמעבר התקופה הקבועה בחוק (60 ימים לאחר סיום חופשת הלידה), ואז לפטר את העובדת. לכן, החוק מנוסח בצורה אשר באה להבטיח כי לא רק שמקום העבודה יחכה לאישה לפחות למשך שישים ימים בתום חופשת הלידה, אלא גם כי היא תקבל הזדמנות אמיתית ושווה לשוב לעבודתה באופן מלא.

ניסוח זה אינו מדויק, ולא ניתן לנסחו במדויק, אך רוח החוק כפי שהיא באה לכדי ביטוי בניסוח זה ברורה – כחלק מהבטחת זכויות נשים בעבודה, מבטיחה המדינה את זכותה של אישה לשמור באופן אמיתי וארוך טווח על מקום עבודתה, גם לאחר לידה.

חוקים תומכים נוספים ופיצוי על פי חוק

קיימים חוקים רלבנטיים נוספים אשר מטרתם היא להבטיח את זכויות הנשים בעבודה, וחוקים אלו תומכים גם כן בנשים לאחר חופשת לידה ובזכותן לחזור באופן אמיתי ומלא למקום עבודתן. לדוגמה – החוק לשוויון הזדמנויות במקום העבודה, חוקים המגדירים סעדים ופיצויים מסוימים להם זכאית אישה אשר פוטרה ממקום עבודתה ועוד. בנוסף, קיימים חוקים המבטיחים לא רק כי אישה לאחר לידה תזכה לסיכוי אמיתי לשוב באופן מלא למקום עבודתה, אלא גם כי לא תסבול מהרעת תנאים עקב היעדרותה הממושכת.

לסיכום, חוקים רבים באים לשמור על זכויות נשים בעבודה, ובמסגרת זו גם על נשים לאחר לידה. מומלץ לכל אישה אשר עוברת שלבים אלו להתעניין מעט בחוק ולהכיר מקרוב יותר את זכויותיה בהקשר זה.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button