עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

האם יש להפריש פנסיה לעובד בחל"ת?

הפרשת פנסיה לעובד בחל"ת

החוק בישראל מחייב את המעסיק להפריש פנסיה לעובד בכל חודש סכום ידוע מראש על בסיס המשכורת של העובד וההסכם עימו לצורך חסכון פנסיוני. עם זאת, התקופה האחרונה התאפיינה ביציאה של כמות גדולה של עובדים לחופשה ללא תשלום. במאמר זה נדון בקצרה בחובות של המעסיק בתקופת החל"ת, בזכויות המגיעות לעובדים וכיצד ניתן להגן על העובדים גם בתקופה זו.

האם המעסיק חייב להמשיך להפריש פנסיה לעובד ?

בתקופת החל"ת עדין חלים יחסי עובד־מעביד בין העובד למעסיקו, אך לא קיים כל חיוב בתשלום לפנסיה. אם מדובר במרכיב החיסכון בלבד, הפסקה לחודשיים שלושה לא תפגע בצורה מהותית בחיסכון המתפרש לאורך עשרות שנים. עם זאת, קיים מרכיב אחד בחיסכון הפנסיוני שעשוי להיפגע – ביטוח למקרה מוות ונכות המשולב עם חלק מהחסכונות הפנסיונים של העובד.

לאור השינויים הרבים במודל ההעסקה בישראל, חלק מהחברות הפיננסיות הציעו למעסיקים אפשרות שנועדה להבטיח כי הכיסוי הביטוחי ישמר. כאשר העובד יוצא לחל"ת חברות הביטוח הפנסיוני ישתמשו בכספים שהצטברו בקרן כדי לשלם רק את מרכיב ביטוח הריסק בפוליסה. מרכיב זה משולם לתקופה של חמישה חודשים ולאחר מכן יש לבקש מחברת הביטוח להאריך את התשלום.

הסדר מיוחד שנקבע במרץ עם כל חברות הביטוח הגדולות בישראל

חשוב לדעת, כי במרץ האחרון, בשל הסיטואציה יוצאת הדופן של משבר הקורונה, חברות הביטוח הגדולות הסכימו לכסות את ביטוח הריסק של העובדים ולא קוזז כל סכום מהפרמיה. הדבר נכון לחלק מהקרנות ולהסדרים הפנסיונים, אך לא לכולן, ולכן אם אתם עובדים בחברה מסויימת יותר משלושה חודשים והחל החיסכון לפנסיה עבורכם, מומלץ לוודא האם תשלום הריסק. שולם. אם חזרתם לעבודה לאחר החל"ת התשלומים ימשיכו כרגיל, ויקוזזו מהמשכורת.

האם המעסיק ישלם מס גבוה יותר כאשר ההוצאות ירדו?

כאשר המעסיק מפקיד סכום חודשי קבוע לפנסיה של העובד, הסכום הזה משמש לקביעת ההוצאות השוטפות של העסק ומשפיע גם על המס שישולם בכל תקופה על הרווחים. לכאורה, אם המעסיק אינו צריך לשלם את המשכורת ודמי החיסכון הפנסיוני, יהיו פחות הוצאות לעסק בתקופה הזו. כמעסיק, חשוב לדעת, כי אם הכנסות העסק נותרו בעינן ללא שינוי, אך ההוצאות על העסקת עובדים פחתו, תשלום המס יהיה גבוה יותר. ניתן לפנות לשירותיו של עורך דין מס הכנסה וכן להיוועץ עם רו"ח מנוסה כדי לשקלל את כדאיות הוצאת העובד לחל"ת לאור הנתונים הללו, ולבחון האם הקטנת מצבת העובדים אכן תשפיע בצורה מהותית על שורת הרווחים בעסק.

האם עדיין צריך לשלם דמי ביטוח לאומי עבור העובד?

במקרה של יציאת עובד לחל"ת התשלומים לפנסיה יופסקו, אך על המעסיק עדיין לשלם את דמי הביטוח הלאומי[1] וביטוח הבריאות בחודשיים הראשונים. לאחר מכן על העובד לספק אישור על היציאה לחל"ת לביטוח הלאומי, ולשלם עבור עצמו את התשלום המינימלי העומד כיום על 177 שקלים לחודש.

[1][1] על פי חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב] התשנ"ה

 

 

 

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button