עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

בתי הדין לעבודה – האם עליהם לצודד במעסיקים בתקופה זו?

בתי הדין לעבודה

מגפת הקורונה על כל המשתמע מכך והאפשרות להתחסן יצרו התנהלות בעייתית בין העובדים לבין המעסיקים. מצד אחד לעובדים יש זכויות רבות על פי דיני עבודה והרצון של רוב המעסיקים הוא לשמור על הזכויות הללו. אך מצד שני יש השלכות לעובדה שחלק מהעובדים אינם מעוניינים להתחסן. עובד שאמור להגיע למשרד, לגן, לבית הספר או לכל מקום עבודה אחר, נמצא במגע יום יומי עם הקולגות לעבודה, לקוחות, תלמידים, צוותי הוראה ועוד. כאשר מרבית האוכלוסייה הבוגרת מחוסנת ואדם אחד מתוך העובדים אינו מחוסן, הוא יכול תיאורטית להידבק במחלת הקורונה ולאחר מכן להדביק גם אחרים. סוגיה סבוכה זו הגיעה לאחרונה עד בתי הדין לעבודה תוך בקשה של עורכי הדין של המעסיקים לצודד בהם במצב מורכב זה.

בתי הדין לעבודה

במחלוקת שנוצרת בין העובד למעסיק, פונה העובד או המעסיק אל עורך דין דיני עבודה כדי שיסייע לו לפתור בעיה זו. עורכי הדין של המעבידים מבקשים מבית המשפט לשים על לשון המאזניים מצד אחד את רצונו של העובד לעבוד ומצד שני את טובת הציבור. במצב העכשווי לכל הדבקה במקום העבודה יש השלכות רבות כמו תלמידים בבית הספר שנשלחים לבידוד, ההורים שלהם שאמורים להישאר איתם בבית כיוון שהם קטנים וצוותי ההוראה שגם הם מחויבים בבידוד. במהלך זה נוצר מצב שתלמידים רבים נשארים בבית במשך עשרה ימים ומפסידים חומר לימודי, חסרים מורים בבית הספר וההורים שוב אינם הולכים לעבודה על כל המשתמע מכך.

פסק דין תקדימי שניתן על ידי בתי הדין לעבודה

ביום 21.3.21 ניתן בבית הדין לעבודה בתל אביב פסק דין תקדימי בסוגיה מסוג זה. השופט קבע שלמעסיקים קיימת הזכות למנוע מעובד שהוא במקרה זה עובד הוראה שאינו מחוסן, להגיע למקום העבודה וזאת כדי להגן על התלמידים, אחיהם, הוריהם וצוות ההוראה בבית הספר.

השופט מבין כי זכותם של העובדים להחליט כראות עיניהם לגבי גופם ולכן המעסיקים מכבדים זאת. אך במקביל לכך אי אפשר ליצור מצב שבו ההשלכות לעובדה שאחד העובדים לא התחסן הן חמורות ויש לכך השפעה רוחבית קשה על אנשים רבים. לכן במקרה ספציפי זה, הצורך בהגנה על הילדים ושאר הסובבים אותם, הוא הרבה יותר חזק מהרצון של העובד לפרטיות.

בתי הדין לעבודה והמעסיקים אינם מחייבים את המתנגדים לחיסון להתחסן, אך הם לא יוכלו לעבוד במקום עבודה בו יש מגע עם כמות גבוהה של ילדים ואנשים בגילים שונים.

כאשר בתי הדין לעבודה ראו את כל הנתונים באופן ברור, זו הייתה ההחלטה שלהם כיוון שלדעתם יש לצדד במעסיקים לאור הנסיבות המיוחדות הקיימות כעת. מעבר לכך, מוטל נטל כלכלי עצום על המעסיקים. כל נטל נוסף הקשור לתשלום בגין זכויות עובדים יכביד על המעבידים וקיים חשש שהם לא יוכלו לנהל את עסקיהם ויסגרו אותם ובסופו של דבר. לאור סגירתם של עסקים לא יהיו חברות שיעסיקו את העובדים שמחפשים עבודה.

>> במדיה ונקראתם לזימון לפני שימוע / קיבלתם מכתב פיטורין או חשבתם להגיש בעצמכם מכתב התפטרות למעסיק, מומלץ להתנהל כראוי לצורך מיצוי מלא הזכויות שלכם. לפרטים נוספים ולשיחת ייעוץ בנושא, מוזמנים ליצור קשר בטלפון 054-9575708 או להשאיר לנו את הפרטים שלכם בטופס דרך עמוד צור קשר ואנחנו נחזור אליכם בהקדם.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button