עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

איך פשיטת רגל יכולה להשפיע על העבודה או הקריירה שלי?

השפעת פשיטת רגל על הקריירה

אנשים רבים חוששים שכניסה להליכי פשיטת רגל תביא לכך שמעמדם התעסוקתי יהיה בסכנה. עם זאת, רוב הסיכויים שלחייב בהליך לא נשקפת כל סכנה לאובדן מקום העבודה שלו. יתרה מכך, כניסה לפשיטת רגל אף עשויה למעשה לסייע למצב התעסוקה של חייב, עם זאת, ישנם מקרים בהם פשיטת רגל תשפיע על הרישיון המקצועי.

זו אחת השאלות המסובכות ביותר שעורך דין שמייצג חייבים בפשיטות רגל צריך לענות עליהן. פשיטת רגל יכולה לשחק תפקיד בהחלטת המלווה להעניק הלוואה, החלטת חברת ביטוח לבטח, החלטת בעל הבית להשכיר את ביתו אך גם למעסיק להחליט על העסקת עובד.

בעולם מושלם לא תהיה סטיגמה לפשיטת רגל ומעסיקים יראו בפשיטת רגל כלי שבעצם פותר סוגיות פיננסיות והופך את החייב ללווה, מבוטח, שוכר או עובד טוב יותר.
יהיו מעסיקים שאף ישמרו על העובד וישפרו את תנאי העסקתו ואת שכרו ולו רק מתוך אמפטיה למצבו. זהו, למרבה הצער, לא תמיד זה המקרה.

לפעמים, פשיטת רגל היא ניסיון לתקן את מה שחלק מהמעסיקים עשויים לראות כמוסר לקוי או סגנון אופי כושל, כמו יחס לא הולם לכסף, הימורים באופן מוגזם, שימוש בסמים או אלכוהול או התנהגות פלילית.

פשיטת רגל

השפעה עקיפה של פשיטת רגל על תעסוקת העובד

לעתים קרובות קשה לדעת אם החלטת המעסיק על פיטורין מהעבודה או שינוי תנאי ההעסקה, נובעים מפשיטת הרגל או בגלל הנסיבות שהובילו לפשיטת הרגל, אשר כשלעצמן, עשויות להוות גורם לגיטימי לשיקול מעביד בדבר המשך העסקתו של עובד. יש הרבה דברים שיש לקחת בחשבון לפני שפושטים את הרגל, איך פשיטת רגל תשפיע על העבודה או הקריירה שלך היא אחת השאלות החשובות ביותר שחייב צריך לשאול.

האם אאבד את עבודתי אם אפשוט את הרגל?

מי שהגיש בקשה לכניסה להליך פשיטת רגל לא יאבד אוטומטית את עבודתו ברוב המקרים. עם זאת, ישנם מגזרי תעסוקה מסוימים, כגון שירותים פיננסיים (בהם היכולת לטפל בכסף בצורה אחראית היא החשובה ביותר) העלולים לראות את פשיטת הרגל בצורה שלילית.

לדוגמא, עובדים שעוסקים בחדלות פירעון (בלשכת ההוצאה לפועל למשל) יאסר עליהם למלא את תפקידם אם הם פושטים רגל. באופן דומה, אם החייב עובד כמתווך נדל"ן או יועץ משכנתאות, עורך דין או רואה חשבון, גם כן לא יוכל לעסוק במקצוע עד אשר ישתחרר מכבלי הליך פשיטת הרגל באופן מוחלט.

העובד צריך לבדוק אם ישנו סעיף הקשור לפשיטת רגל בחוזה העבודה אם הוא לא עוסק במקצועות המצריכים רישיון. יתכן שלא יפוטר מתפקידו, אך עלולות להיות השלכות לפשיטת הרגל על תנאי ההעסקה.

האם עלי לספר על כך למעסיקי?

אלא אם כן צוין במפורש בחוזה העבודה שלך, לא תצטרך לספר למעסיק שלך אם הכרזת על פשיטת רגל. פשיטת הרגל שלך תהפוך לידועה בציבור בגלל פרטים שיופיעו במרשם חדלות פירעון, אך סביר להניח שמעסיקים לא יבדקו זאת ולכן הסיכוי שהם יגלו זאת (אלא אם כן תגיד להם) הוא קלוש.

מה קורה אם הייתי פושט רגל בעבר?

במקרים מסוימים, הכרזת פשיטת רגל בעבר עשויה להשפיע על הזדמנות תעסוקתית אם מתמודדים על  תפקיד חדש. הסיבה לכך היא שמעסיקים מסוימים עשויים לבצע בדיקת אשראי לעובדים פוטנציאליים חדשים בכדי להבטיח שהם אחראים כלכלית (למשל בתפקידים הכוללים שירותים פיננסיים). אולם ברוב המשרות, פשיטת רגל בעבר לא אמורה להשפיע על סיכויי התעסוקה.

לסיכום

פשיטת רגל מעצם טיבה נועדה לשפר את מצבו הכלכלי ולפתוח עבורו חלון לעתיד טוב יותר, ולכן, שמירה על מקום העבודה היא דבר חיוני מבחינה מוסרית וחוקית מצד המעסיק.
עם זאת, ישנם מצבים שבהם לחייב ישנו רישיון מקצועי שבמידה והוא פושט רגל, האיגוד המקצועי מקפיא (לא שולל) את רישיונו לפרק זמן מסוים עד אשר ההליך בענייננו יסתיים.

אם החייב עובד במקום תעסוקה שאינו מצריך רישיון כלשהו, כמו רוב מקומות העבודה, לפשיטת הרגל לא אמורה להיות כל השפעה ועל המעסיק לגלות התחשבות הומניטרית במצבו של החייב.

אם עובד מופלה לרעה במקום עבודתו או לחלופין, מפוטר ממקום עבודה שאין כל קשר לוגי בין היותו פושט רגל לבין מהות עבודתו, הדבר עלול להיחשב כהרעת תנאים או פיטורין שלא כדין במידה שהוא מפוטר ועליו להתייעץ בהקדם עם עורך דין דיני עבודה, בנוסף להתייעצות עם עורך דין פשיטת רגל שמייצגו בהליך.

 

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button