עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

התפטרות בדין מפוטר

ידוע לכל כי עובד אשר פוטר מעבודתו והוא בעל ותק של שנת עבודה לפחות, זכאי לתשלום פיצויי פיטורים. אולם מעטים מודעים לכך כי גם התפטרות, בנסיבות מסוימות, מקנה לעובד את הזכות לתשלום פיצויי פיטורים. מצב זה נקרא התפטרות בדין מפוטר ובכך יעסוק המאמר שלפניכם.

התפטרות בדין מפוטר – מהי?

חוק פיצויי פיטורים קובע מספר סיטואציות אשר בהן, התפטרות העובד תזכה אותו בפיצויי פיטורים. מצבים אלו מהווים מעין חריג לכלל שבו זכאות לפיצויי פיטורים קמה רק בעת פיטורי העובד על ידי המעסיק. חשוב לציין, כי מדובר ברשימה סגורה של מקרים ולא פעם, נוצרת מחלוקת בין העובד לבין המעסיק, אשר אינו מסרב להכיר בזכותו של העובד לתשלום הפיצויים. כמו כן, התפטרות בדין מפוטר כרוכה בפרוצדורה מסוימת מצד העובד ואם לא יפעל על פיה, הוא עלול לאבד את זכותו לתשלום הפיצויים.

משכך, ישנה חשיבות רבה  כי העובד יפנה טרם ההתפטרות, לעורך דין המתמחה בדיני עבודה לקבלת ייעוץ משפטי. ראשית, על מנת שעורך הדין יחווה דעתו המקצועית האם אכן ישנה זכאות לפיצויים ובמידה שכן, ידריך את העובד כיצד לפעול, שלב אחרי שלב, על מנת לשמור על זכויותיו. להלן שלוש דוגמאות למצבים בהם יוכל העובד להתפטר בדין מפוטר: הרעה מוחשית בתנאי העבודה, מצב בריאותי לקוי והתפטרות לשם טיפול בילד.

הרעת תנאים מוחשית בתנאי העבודה

זהו מצב שבו ישנה פגיעה מהותית בתנאי ההעסקה של העובד, למשל הפחתה בשכרו, הלנת שכר, או שינוי במקום העבודה. לחילופין או בנוסף, חל שינוי לרעה ביחסי העבודה, למשל יחס משפיל כלפי העובד מצד המעסיק או המנהל הישיר. התפטרות העובד בגין עילה זו, מחייבת מתן התראה למעסיק בכתב, במסגרתה ניתן למעסיק פרק זמן מוגדר להשיב את המצב לקדמותו ורק אם לא עשה כן, יהיה העובד רשאי להתפטר בדין מפוטר.

מצב בריאותי לקוי

למרבה הצער, עובדים רבים נאלצים להפסיק את עבודתם בשל מחלה או מגבלה רפואית אשר פוגעת בכושר העבודה שלהם ואינה מאפשרת את המשכה. התפטרות בדין מפוטר בשל עילה זו, מחייבת מן העובד לציין במכתב ההתפטרות כי זוהי עילת העזיבה ולהגיש עם המכתב, מסמכים רפואיים המעידים על מצבו הבריאותי, ביניהם חוות דעת של רופא תעסוקתי או הרופא המטפל כי עקב המצב הבריאותי, העובד אינו יכול להמשיך בעבודתו הנוכחית. יצוין כי החוק מאפשר לעובד להתפטר עקב מצב בריאותי שלו עצמו, או של בן משפחה כגון ילד, הורה וסב.

התפטרות בשל טיפול בילד

עובדת אשר ילדה ומעוניינת להתפטר מעבודתה, כדי לטפל בילד/ה, תהיה זכאית לתשלום פיצויי פיטורים ובלבד שהתפטרה תוך 9 חודשים מיום הלידה. זכות זו נתונה בתנאים מסוימים גם לאם אשר אימצה ילד או קיבלה ילד לאומנה. כמו כן במידה שהאם לא ניצלה זכות זו, ניתן להעבירה לאב בנסיבות מסוימות, כפי שקובע החוק.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button