עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

התעמרות בעובד במקום העבודה – המצב החוקי בארץ

התעמרות בעובד במקום העבודה – האם גם אתם חוויתם התעמרות בעבודה?

התעמרות ופגיעה בעובדים במקום העבודה לובשת צורות שונות, ובאה לכדי ביטוי בעצמות שונות אשר יכולות לפגוע ב- זכויות העובד בצורה קשה, וגם לגרום לו לנזק נפשי בלתי מבוטל. צעקות, קללות, הוצאת דיבה, מתן מטלות משפילות ועוד אינספור דרכים שונות משמשות לא פעם מעסיקים אטומי לב בהתעמרותם בעובדיהם. למרבה האבסורד, הגנה מפני מקרים כאלו אינה מוסדרת בחוק בישראל.

התעמרות בעובד במקום העבודה - זכויות העובד

פוטנציאל לנזק נפשי משמעותימה עמדת החוק בנידון?

עבור כל מי שמבטל נושא זה כזניח ומאמין כי התעמרות בעובדים אינה מהווה מקרה חמור כל כך, כדאי לשקול את העובדות הבאותמחקרים הראו כי קרוב לחמישים אחוזים (!) מבין העובדים הישראלים אשר חוו התעמרות המקום עבודתם סבלו כתוצאה מכך מבעיות בריאות שונות, וכי עשרה אחוזים מכלל ההתאבדויות בישראל נובעות במישרין או בעקיפין ממקרים של התעמרות במקום העבודה. אין מדובר כאן בפגיעה זניחה ב- זכויות העובד, אלא בגרימת נזק נפשי ובריאותי של ממש.

בישראל נעשה ניסיון להעביר חוק אשר יסדיר במסגרת זכויות העובד גם הגנה מפני מקרים של התעמרות במקום העבודה, אך החוק רק עבר בקריאה טרומית בתחילת  שנת 2015, והמצב בשוק העבודה בארץ לא השתפר משמעותית מבחינה זו מאז ועד היום. למרות זאת, קיימות כמה דרכים משפטיות בהן ניתן להילחם בסוגיה כאובה זו.

עיגון זכויות העובד גם בנוגע להתעמרות לפני תחילת חלותו של החוק החדש

עוד לפני שהחוק החדש ייכנס לתוקפו, רשאים עובדים אשר סובלים ממקרים של התעמרות במקום העבודה לפעול המספר דרכים משפטיות. זאת בדומה למקרים של הטרדה מינית, כאשר גם לפני שנכנס לתוקפו החוק המגן מפני הטרדות מיניות במקום העבודה, רשאיות היו עובדות אשר סבלו ממקרים כאלו לתבוע את מעסיקיהן בבית המשפט.

בנוסף לכך, עובד אשר אינו מעוניין להמשיך במקום עבודתו עקב מקרי התעמרות מצד המעסיק או הממונים עליו, זכאי להתפטר תחת הגדרה של "הרעה מוחשית של תנאי העבודה", וכך ההתפטרות נחשבת לפיטורים, מצב המטיב כמובן עם העובד (בהשוואה להתפטרות "רגילה").

לסיכום, התעמרות במקום העבודה היא בעיה מוחשית של ממש, בישראל ובעולם כולו. למרות שהנושא עדיין לא מוסדר בחוק הישראלי בצורה מספקת, בכל זאת קיימות כמה דרכים משפטיות להתמודד עם מקרים כאלו, לפחות באופן חלקי.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button