עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

הטרדה מינית בעבודה - מה נחשב להטרדה ומהן דרכי הפעולה האפשרויות

מהי הטרדה מינית בעבודה? בשנת 1998 חוקק בישראל החוק למניעת הטרדה מינית. חוק זה בא להגן על זכויות נשים בעבודה – מטרתו היא להבטיח כי נשים יהיו מוגנות במקום עבודתן מפני הטרדות מיניות, הן מצד הממונים עליהם והן מצד עמיתים לעבודה, וכי לא יהיו קורבנות לניצול של מרות וסמכות למטרות אלו.

מה בדיוק מגדיר החוק כהטרדה מינית ומה חשוב ביותר לדעת עבור כל אישה אשר חוותה מקרה של הטרדה מינית ומעוניינת להילחם על הזכויות הבסיסיות המגיעות לה כאדם, וכאישה במקום העבודה?

קמפיין למניעת הטרדה מינית שנעשה בארץ לפני מספר שנים. האם הקמפיין עזר לצמצום מקרי ההטרדות?

 

 

זכויות נשים בעבודה - מה נחשב להטרדה מינית

נתחיל ונדגיש כי החוק למניעת הטרדה מינית במקום העבודה חל בצורה שווה על נשים וגברים גם יחד, אך בפועל רובם המכריע של המקרים הקשורים להטרדות מיניות כוללים הטרדה של נשים ופגיעה ב- זכויות נשים בעבודה, ולכן אנו מתמקדים בצד זה של הנושא.

החוק למניעת הטרדה מינית מוגדר כחוק אשר מטרתו העיקרית היא להגן על חירותו ופרטיותו של הפרט ולקדם שוויון בין המינים, באמצעות מניעת הטרדות מיניות.

איזו התנהגות מוגדרת על ידי לשון החוק כהטרדה מינית? דוגמה מתבקשת ראשונה היא סחיטה הקשורה בביצוע מעשה מיני. לדוגמה – בעל מרות המאיים על עובדת הכפופה לו כי אם לא תרצה אותו ותעניק לו טובות הנאה בעלות אופי מיני הוא לא יעניק לה קידום, יפטר אותה, יפגע בתנאי העסקתה וכו'. חוק זה מגדיר מצבים אלו כסחיטה באיומים, הגדרה בעלת משמעות מרחיקת לכת.

בנוסף, קובע החוק כי הצעות חוזרות ונשנות בעלות אופי מיני, לאחר שכבר הובהר על ידי אותה אישה כי אינה מעוניינת בכך, נחשבות להטרדה מינית, כמו גם הערות חוזרות ונשנות הנוגעות למראה החיצוני. כל אותן הצעות והערות יכולות להגיע גם בפורמטים שאינם דיבור ישיר (למשל – שליחה של מסרונים, תמונות, דואר אלקטרוני, טלפונים וכו') ועדיין להיחשב כהטרדה מינית. כמובן שגם מעשים מגונים למיניהם נחשבים כהטרדה מינית, החל מחשיפת איברים מוצנעים ועד מגע פיזי שאינו ראוי ואינו בהסכמה.

כיצד לפעול במקרה של הטרדה מינית במקום העבודה?

מה עושות נשים הנתקלות במקרים אלו של פגיעה ב- זכויות נשים בעבודה, פגיעה בעלת אופי מיני הנחשבת להטרדה מינית? עבור נשים אשר עברו או עוברות את החוויה הבלתי נעימה הזו, ישנן מספר נקודות שחשוב להכיר וליישם על מנת להפוך את הטיפול במקרה ליעיל ומהיר יותר.

נקודה ראשונה היא השגת ראיות עצמאיות מסוימות – הקלטות, תמונות, עדויות של אנשים אחרים שאולי היו עדים להטרדה, שמירה של כל הודעת טקס או אימייל שהתקבל שמכיל מידע רלבנטי וכו'. בנוסף, מומלץ מאוד לנהל רישום מדויק על כמה שניתן של האירוע – מה בדיוק התרחש, מתי (יום, תאריך ושעה), היכן, מה בדיוק נאמר על ידי כל צד וכו'.

במקרה ומדובר באדם אשר הטריד נשים נוספות, כדאי לנסות וליצור עימן קשר על מנת לתמוך בצד שלך בסיפור ולהעלות את הסיכויים כי גרסתך תתקבל כאמיתית אל מול גרסתו של המטריד, אשר לרוב יכחיש מכל וכל את ההאשמות.

עו"ד לוטם מסיקה בעלת נסיון של שנים בתחום עריכת דין בדיני עבודה, יצגה וזכתה במספר רב של תיקים אותם לקחה. אם נקלת במקרה של הטרדה מינית ואת או אתה מעוניינים לדעת מהן הזכויות ודרכי הפעולה האפשריות בהקשר הספציפי שלכן או שלכם - צרו קשר ותקבלו מענה מיידי.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button