עו"ד מסיקה לוטם – עו"ד דיני עבודה

הודעה על היריון - מתי ואיך?

הודעה על היריון - מתי ובאיזה אופן יש להודיע למעסיק על היריון

כניסתה של אישה להיריון היא ללא ספק מאורע אמוציונאלי ביותר עבור אותה אישה, מסיבות שונות. מלבד למשמעויות האישיות והמשפחתיות הגדולות הנלוות לידיעה זו, קיימת סוגיה רגישה נוספת, הנוגעת למקום עבודתה של אותה אישה. במידה ומדובר בשכירה, מתעוררת סוגיית יידוע מקום העבודה, קבלת תנאים המגיעים לאישה הרה ותכנון החודשים הבאים – חודשי ההיריון המתקדמים והתקופה שלאחר הלידה. מתי מחויבת אישה הרה לספק למעסיקיה הודעה על היריון וכיצד משנה הודעה זו את זכויותיה ותנאיה של האישה במקום העבודה?

הודעה על היריון - לוטם מסיקה

הודעה על היריון בנסיבות רגילות או מיוחדות

חוקי העבודה בישראל קובעים כי בנסיבות רגילות מחויבת עובדת הרה להנפיק הודעה על היריון למעסיקיה החל מהחודש החמישי להריונה. "נסיבות רגילות" משמעותן כי העובדת אינה חשופה במסגרת עבודתה לחומרים אשר עשויים להיות מסוכנים, במקרה זה עליה להודיע על ההיריון בתוך עשרה ימים מהיום בו גילתה על הריונה. זאת כמובן על מנת שמעסיקיה יוכלו לבצע את השינויים הנחוצים ולהוריד את רמת הסיכון בו היא נמצאת במהלך שעות עבודתה.
בנוסף, במידה ואותה עובדת מועסקת בשעות אשר אינן שגרתיות, הודעה על היריון מחייבת את המעסיק להעניק לעובדת זכויות הייחודיות לנשים הרות, דוגמת הזכות שלא לעבוד בשעות המנוחה השבועיות או הזכות שלא לעבוד בשעות הלילה. במקרה של עבודה בשעות הלילה על העובדת להגיש הודעה על היריון בכתב, בה היא גם מצהירה כי אינה מעוניינת לעבוד בשעות הלילה.

זכויות אישה הרה במסגרת זכויות נשים בעבודה

כפי שפורט לעיל, במסגרת זכויות העובד בישראל מוגדרות גם זכויות נשים בעבודה, ובמסגרתן זכויותיה הייחודיות של אישה הרה, דוגמת הזכות שלא לעבוד בשעות הלילה או בימי המנוחה השבועיים בניגוד לרצונה.
קיימים כמובן מקרים רבים בהם נוצר חיכוך מסוים בין האינטרסים של העובדת ההרה לבין אלו של המעסיקים. במקרים אלו רצוי להצטייד כמובן ב- עו"ד דיני עבודה, הן עבור העובדת ההרה והן עבור מעסיקיה. אחרי הכל – המטרה העיקרית העומדת מאחורי הרעיון של הודעה על היריון היא לספק הן לעובדת והן למעסיקים את הידע והזמן הנחוץ על מנת להיערך לסיטואציה החדשה בהתאם, כך שאף אחד מן הצדדים לא ייפגע. במידה ופועלים על פי החוקים בנושא, אין סיבה שאף אחד מן הצדדים ייפגע כתוצאה מכניסתה של העובדת להיריון.

לקבלת ייעוץ משפטי
054-957-5708
השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם!
סגירת תפריט
שליחת הודעה
Call Now Button